Individuele coaching-sessies voor leerkrachten

Wil je nieuwe kennis en inzichten op te doen?
Heb je een leerling/leerlingen die moeite heeft/hebben met leren, vaak al langere tijd, ondanks extra begeleiding en oefening?
Vind je het fijn als iemand eens met je meedenkt?

Misschien is coaching dan iets voor je?

Ik heb jaren op een kleine school lesgegeven waar ik verschillende groepen onder mijn hoede had en als RT-er heb gewerkt. Daarnaast heb ik al heel lang een eigen praktijk waar kinderen, tieners en soms ook volwassenen langskomen die begeleid willen worden bij het rekenen, spellen en technisch, begrijpend en studerend lezen.
Mijn leerlingen verschillen van elkaar in leeftijd, intelligentie, leerachterstand, persoonlijkheid en gedrag, maar hebben gemeen dat ze ondanks extra begeleiding en oefening van school, vastlopen in één of meer onderdelen van een vakgebied.

Als ik met mijn leerlingen aan de slag ga, houd ik rekening met de leerdoelen en leerlijnen van school.
Ik maak gebruik van relevante strategieën, kennis, modellen en gangbare wetenschappelijke inzichten.
Maar soms is dit niet genoeg om een leerling weer vooruit te helpen.
Voor mij zijn drie vragen belangrijk:

1. Welke cruciale bouwsteen kennis/vaardigheid ontbreekt en is verantwoordelijk voor het leerprobleem?
2. Waardoor lukte het deze leerling niet om, in de tijd dat deze leerstof aangeboden werd, zich deze kennis/vaardigheden eigen te maken?
3. Wat heeft deze leerling van mij nodig om wel tot leren te kunnen komen?

Als ik het antwoord op de eerste twee vragen heb, is de derde vraag het interessantst!
Het antwoord op deze vraag gaat over rekening willen houden met de denkstijl/leerstijl van een leerling in combinatie met zijn of haar gedrag/persoonlijkheid en nooit over eindeloos herhalend oefenen zonder instructie.
Veel leerlingen die al jaren tobben met leren, ontwikkelen vaak faalangst, minder zelfvertrouwen en soms zelfs aandachtsproblematiek. Ook proberen ze zich staande te houden met allerlei maniertjes/trucjes om het leerprobleem te verdoezelen of om het juist te overleven.

Om mijn leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, heb ik verschillende van mijn inzichten op het gebied van denk- en leerstijl, vertaald in toevoegingen en aanpassingen aan gangbare methodes of heb ik eigen methodieken ontwikkeld. Daarnaast houd ik rekening met de persoonlijkheid/gedrag van de leerling zodat deze alle kansen heeft om weer tot leren te komen. Zo boek ik verrassende successen met mijn leerlingen. 

Nog elke dag vind ik mijn werk het leukste vak van de wereld!
Ondanks dat leerproblemen heel vaak een identieke oorsprong hebben, op elkaar lijken, is geen leerling gelijk.
Dat maakt mijn werk uitdagend en interessant. Mijn leerlingen leren van mij en ik leer van hen.

Mijn motto is: Elke leerling wil leren en elke leerling kan leren.

Wil jij ook het verschil voor leerlingen maken?
Ik wil mijn kennis tijdens individuele coaching-sessies graag met je delen!
Als je contact met me opneemt, kunnen we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. 

Ilse Schreuder
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.