Blog voor leerkrachten Hallo, Scholen sturen ouders met lees- en spellingzwakke kinderen vooral door naar grote bureaus zoals OCRN en Cedin. Toch melden zich elk jaar wel een aantal kinderen die een hekel aan lezen hebben. Kinderen die het gewenste leesniveau niet halen, ondanks het vele oefenen. Kinderen die hun zelfvertrouwen in het lezen zijn kwijt geraakt. |
![]() |
Ik vind leesproblemen ontrafelen een uitdaging, maar ook ingewikkeld. De ene leerling blijft te lang spellend lezen, een andere leerling leest te slordig, soms is er te weinig woordherkenning, er zijn leerlingen die teveel woorden overslaan, terwijl andere leerlingen weer woorden lezen die er niet staan, de ene leerling leest te traag, de ander juist te gehaast. Leesproblemen aanpakken is maatwerk. De leerlingen die op dit moment een leestraining bij mij volgen, zitten in verschillende jaargroepen. Hun leesniveaus verschillen behoorlijk van elkaar, evenals hun hulpvragen. En toch is er een overeenkomst: Ze lezen allemaal over de leestekens heen. Wat is dat toch, dat kinderen denken dat goed kunnen lezen gelijk staat aan SNEL lezen? Afgelopen week werden er, zoals elk jaar, verhalen voorgelezen op de kerstmarkt in onze stad. Pas dan kan ik hun verhalen begrijpen. Mijn leerlingen zijn altijd verbaasd als ze rekening met mij als luisteraar moeten houden. Mijn leerlingen krijgen vervolgens de opdracht om thuis te oefenen met voorlezen aan andere luisteraars. In het begin van een leestraining op leestekens oefenen, levert al heel snel iets op! RUST! Voor mij als luisteraar, en nog veel belangrijker, vooral ook voor de lezer zelf. Heb je (andere) vragen over lezen, spellen of rekenen? Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie. Tot volgend jaar, tot de volgende blog. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |