Blog voor leerkrachten Hallo, Zijn moeder komt elke week trouw mee naar de rekentraining. 'Die stomme Cito', moppert ze. Ze kijkt me vertwijfeld aan. 'Heeft deze training nog wel nut', vraagt ze zich hardop af. ' Tja...? |
![]() |
Ik durf te zeggen dat alle kinderen die bij mij in de praktijk langskomen met rekenproblemen, ook moeite hebben met verhaaltjessommen. En dus ook met de toetsen van het LVS Cito Rekenen. In mijn klas zaten ook altijd wel één of meerdere kinderen die op de methodetoetsen nog redelijk mee konden komen, maar onderuit gingen op de Cito Rekenen. Het zou toch echt erg zijn als een leerling aan het einde van de basisschool zonder enige moeite een kale staartdeling op kan lossen, zoiets als: 2395 : 28, maar dat hij of zij geen idee heeft hoeveel hij moet betalen als er 30% korting wordt gegeven op die ene favoriete spijkerbroek in de uitverkoop. En natuurlijk ga ik als eerste na of de vaardigheden binnen het domein 'Getallen en Bewerkingen' in orde zijn. Als de kennis in dit domein op peil is, ga ik vervolgens met de hiaten in de overige rekendomeinen aan de slag. En als de rekenkennis groeiende is, gaan we steeds meer bezig met de 'paraplu' van het rekenonderwijs: het leren lezen, begrijpen en toepassen van de contextsommen.
Maar alles stap voor stap. Keulen en Aken zijn tenslotte ook niet in één dag gebouwd. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Wil je leren hoe je net als ik, kinderen leert hoofdrekenen? Op woensdagmiddag 17 september en woensdagmiddag 29 oktober a.s. geef ik in Dokkum een workshop Hoofdrekenen, een eitje! Je kunt je voor deze workshop individueel inschrijven. In mijn volgende blog zal ik nog een keer over 'verhaaltjessommen' schrijven; hoe ik een leerling leer om 'orde' in de chaos van woorden en cijfers te scheppen. Dat is namelijk voor sommige leerlingen nog een hele kunst. Tot de volgende blog. Met beeldende groet, Ilse Schreuder
|