Blog voor ouders Hallo, En uiteindelijk te vaak lage scores. Best belangrijk lijkt mij. De leerling die in deze blog centraal staat, een vrolijke meid uit groep vijf, vond de verhaaltjessommen heel erg moeilijk. Ze scoorde steevast onvoldoende op de Cito. Haar ouders schakelden mijn hulp in. |
![]() |
Voor we ons op de verhaaltjessommen concentreerden, gingen we eerst aan de slag met een aantal hiaten in haar rekenkennis. Toen ze die onder de knie had, gingen we verder met de verhaaltjessommen. Dat ging ongeveer als volgt: Stap 1. Een beeld vormen van de 'tekens'. Bij optellen is er iets, daarna komt er iets bij. Het iets is meer geworden. Daarna bedachten en tekenden we samen allerlei verhalen bij de verschillende tekens. Verhalen met knikkers, kinderen, geld, kilometers, liters, krentenbollen en ook een verhaal met drie pakjes van acht stroopwafels (3 x 8).
Eerst tekenden we de verhalen nog voluit. Gaandeweg maakten we de tekeningen steeds schematischer.
Toen de tekening klaar was begreep ze meteen dat het om een deelsom ging, 40 : 5. Ook nu tekenden we eerst nog voluit, maar al snel steeds schematischer. In eerdere bijeenkomsten had ze elk van deze hoofdrekenstrategieën al geleerd. Nu moest ze nog leren om vanuit het verhaal de juiste hoofdrekenstrategie te kiezen. Na een poosje oefenen op het nauwkeurig lezen van de tekst (wat willen ze precies van mij weten) en de getallen (kan ik deze getallen bijvoorbeeld op een handige manier uitrekenen?), zei ze tegen mij: Of ze ook een betere Cito-score heeft gehaald, zal eind januari blijken. Dat ze meer zelfvertrouwen en inzicht heeft gekregen in de dagelijkse wereld die vol met getallen en rekensituaties zit, is in ieder geval heel veel waard. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Heb jij ook een kind (of leerling) die verhaaltjessommen moeilijk vindt? Gebruik de drie bovenstaande stappen om hem of haar verhaaltjessommen te leren lezen en uit te rekenen. Heb je vragen over rekenen of zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling? Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Tot de volgende blog. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |