Blog voor ouders Hallo, Ze zit tegenover me aan tafel en maakt een aantal rekentestjes. 'Phoeh, dit kan ik wel', zucht ze blij. |
![]() |
Het rekenen op de vingers is voor veel kinderen een poosje een prima strategie die vaak ook aangemoedigd wordt door leerkrachten. Want leren rekenen gaat in grote lijnen ongeveer zo: Kleuters Groep drie Hoeveelheden optellen en aftrekken gebeurt eerst tellend, met concreet materiaal. Op de foto tellen kinderen kastanjes, maar dit kunnen ook blokjes zijn of fiches, het rekenrekje, vingers... Eén van de kenmerken van tellend rekenen is dat je ALTIJD concreet materiaal nodig hebt of een afbeelding ervan. Eerst worden vier blokjes (of kralen, fiches, vingers..) geteld, één voor één ...
...die worden vervolgens bij de eerste vier gevoegd... ....en tot slot wordt alles bij elkaar geteld, één voor één. Natuurlijk mag een kind eerst nog concreet materiaal, of afbeeldingen ervan gebruiken bij het leren optellen en aftrekken met grote sprongen: Sommige kinderen, zoals het meisje in dit verhaal, kunnen niet loskomen van het concrete materiaal (zoals vingers) en het tellen. Is dat erg?
Omdat het meisje uit mijn intakegesprek steevast meer tijd nodig had voor het rekenen en vastliep bij de sommen boven de 100, besloten we te gaan werken aan het optellen en aftrekken met grote sprongen, zonder vingers. Het kostte wel even moeite en tijd om een verworven strategie weer af te leren, maar uiteindelijk ontdekte het meisje tot haar eigen verrassing dat rekenen echt leuk wordt als je sommen uit je hoofd kunt maken, als je antwoorden weet en als je een keuze hebt hoe je sommen het gemakkelijkst uit kunt rekenen. Helemaal TOP! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Heb jij ook een kind (of leerling) die (stiekem) op zijn of haar vingers rekent? Leer hem of haar met sprongen rekenen! In mijn volgende blog vertel ik je trouwens hoe ik dit meisje met sprongen leerde rekenen. Heb je vragen over rekenen of zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling? Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Tot de volgende blog. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |