Blog voor ouders Hallo,
Ze begint zenuwachtig te lachen. 'Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik het delen niet kan,' vertelt ze. 'Mijn juf zegt namelijk dat delen het omgekeerde van vermenigvuldigen is'. 'Kun je me dat in een tekening laten zien?', vraag ik haar. Ze schudt meteen haar hoofd. Ze heeft er geen enkel beeld bij. En dus begin ik met stap 1 om haar te leren delen: beeld geven bij deelsommen. |
![]() |
Ik begin met het beeld van een keersom: Bij een tafelsom, zoals 3 x 4, weet je altijd twee dingen: 1. Hoeveel groepjes er zijn: 3 2. Hoeveel (krentenbollen) er in een groepje zit: 4 De grote VRAAG bij een TAFELSOM is: 'Hoeveel is het samen, wat is het totaal'? 3 x 4 = 12 ? Drie groepjes van vier krentenbollen, is samen 12 krentenbollen.
Bij een deelsom, zoals 12 : 4, weet je twee (andere) dingen: 1. Het totaal: 12 krentenbollen. 2. Hoeveel (krentenbollen) er in een groepje (of zakje) zit: 4 De grote VRAAG bij deze DEELSOM is: Hoeveel groepjes (of zakjes) kun je maken (of heb je nodig)? 12 : 4 = 3 ? Twaalf krentenbollen deel je per vier in een groepje (zakje), dan kun je 3 groepjes maken (of heb je 3 zakjes nodig). Als juf dus zegt dat een deelsom het omgekeerde is van een keersom, dan heeft ze gelijk! Bij een keersom EINDIG je met het TOTAAL. Nu gaan we oefenen. Als ze beeld heeft bij zowel een keersom als een deelsom, kan ik haar stap 2 van mijn stappenplan leren; hoe je (handig) tot een antwoord komt. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Leer hem of haar eerst de keersom én daarna de deelsom uit te tekenen! Heb je vragen over rekenen of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter kan helpen bij de (deel)tafels? Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Tot de volgende blog. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |