Workshop Spelling: In 7 stappen naar de regels van open / gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling

Moeilijke spellingregels

De regels van de open/gesloten lettergreep en de medeklinkerverdubbeling worden door veel leerlingen als lastige spellingregels ervaren. Ze lijken de regels door elkaar te halen en maken vaak fouten in dictees, hun schrijfwerk en in onafhankelijke toetsen.

Het gevolg

Als kinderen de regels van de open/gesloten lettergreep en de medeklinkerverdubbeling niet beheersen, valt dit meteen op. In vrijwel elke zin die je leest of schrijft, komen woorden met deze regels voor. De taalverzorging van kinderen die deze spellingregels niet begrijpen en niet correct toepassen, is dan ook vaak onvoldoende.

Leerkrachten maken zich zorgen

Als leerkracht maak je je zorgen over deze leerlingen in de klas. Je vraagt je af waarom je de meeste kinderen wel de spellingregels van open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling kunt leren, maar waarom sommige kinderen hardnekkig fouten in woorden met deze regels blijven maken. Je vraagt je af waarom al jouw inspanningen, de extra instructies, de extra oefeningen zo weinig resultaat opleveren? Of misschien vraag je je wel eens af waarom er geen effectieve materialen en hulpmiddelen zijn waarmee je deze kinderen wel verder kan helpen?

Voor leerkrachten die het belangrijk vinden dat alle kinderen foutloos kunnen schrijven en omdat ze overtuigd zijn dat beheersing van de regels van open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling de algemene taalverzorging ten goede komt, is er goed nieuws! Er is een workshop waarin je als leerkracht leert hoe je alle kinderen de regels van open/gesloten lettergreep en de medeklinkerverdubbeling kunt leren: In 7 stappen naar de regels van open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling.

Een oplossing!

In 7 stappen naar de regels van open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling is ontwikkeld om alle kinderen deze ingewikkelde spellingregels te leren beheersen, ook dyslectische leerlingen.
De kern van deze aanpak is dat kinderen een zevental stappen moeten doorlopen en beheersen voor ze in staat zijn om de ingewikkelde regels van open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling te kunnen begrijpen en daarna toe te passen. Spellingsterke leerlingen doorlopen deze stappen zonder dat er veel aandacht, uitleg en oefening aan deze stappen is besteed. Spellingzwakke leerlingen daarentegen hebben al moeite om de regels van de open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling toe te passen, zodra één van de zeven stappen niet is eigen gemaakt.

In een workshop van 2,5 uur maken de deelnemers zich de 7 stappen eigen. Daarna ben je als leerkracht in staat om met hulp van een stappenschema de leerlingen alle zeven stappen te leren, dan wel na te gaan welke stap nog onvoldoende is eigengemaakt als leerlingen de regels van open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling niet beheersen.

Teamtraining
'In 7 stappen naar de regels van open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling' kan als teamtraining geboekt worden (voor leerkrachten van groep vier en vijf, RT, IB en overig geïnteresseerde leerkrachten). Deze teamtraining bestaat uit één workshop van 3 uur. De workshop wordt op de eigen school gegeven waar de deelnemers zich deze simpele, doeltreffende en succesvolle methodiek eigen kunnen maken.

Individuele workshop
Leerkrachten kunnen zich ook individueel inschrijven voor een training in de aanpak 'In 7 stappen naar de regels van open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling'Deze training wordt in het voorjaar van 2015 en/of najaar van 2015 op een locatie in Dokkum gegeven. De training bestaat uit één workshop van 3 uur.  

Voor meer informatie en een prijsopgave kan gemaild worden met: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.