Dag,

In mijn praktijk Beeldend Leren krijg ik regelmatig vragen van ouders over de keersommen:

'Mijn kind heeft moeite met het leren van de tafelsommen. Heb je tips?'

'Mijn kind kende vorig jaar alle tafels, maar nu is hij al veel antwoorden weer vergeten'.

Ik werk alweer een aantal jaar fulltime als Remedial Teacher in mijn eigen praktijk. Toch is het als de dag van gisteren dat ik mijn collega-leerkracht van de bovenbouw hoorde mopperen over de tafelkennis van sommige leerlingen. Leerlingen die het voorgaande jaar in mijn klas hadden gezeten en hun tafeldiploma gehaald hadden. Wat had ik fout gedaan?

Waarom vergeten sommige kinderen de antwoorden op (sommige) tafels weer?
En waarom moeten sommige kinderen er heel veel moeite voor doen om de tafels er in te krijgen?

Voor jonge kinderen is heel veel feiten uit je hoofd leren niet eenvoudig. De tafels leren kun je rustig een complexe vaardigheid noemen. Daarom is het ook lastig om, als ouders mij daarnaar vragen, een 'snelle, gemakkelijke oplossing' te bieden.

Dit bracht me op het idee om in de 'pen te klimmen' en een e-book te schrijven over hoe kinderen de tafels leren.

Een e-book:

  • over de vier fases om de tafels onder de knie te krijgen;
  • met redenen waarom het sommige kinderen niet goed lukt om de tafels te leren of te onthouden;
  • met aanbevelingen waar je aan kunt denken als je je leerlingen wilt helpen.

Misschien is dit e-book ook iets voor U?

Het is helemaal gratis en het is geschreven voor elke leerkracht die er geen genoegen mee neemt dat kinderen de tafels weer vergeten en/of moeilijk onthouden.

Via mijn website kan het e-book aangevraagd worden.

Veel leesplezier.

Met hartelijke groet,

Ilse Schreuder