Blog voor leerkrachten Hallo, Hij zit in groep acht en hij vindt het rekenen héél erg moeilijk! Na enig nadenken zegt hij: 'Alles'. Ik observeer hem als hij gaat rekenen. Aha, dat kost véél tijd! |
![]() |
In mijn vorige blog vertelde ik je over de drie kenmerken die ik vaak bij rekenzwakke kinderen zie. Tellend rekenen leren kinderen in groep (1, 2 en)3 als ze hoeveelheden leren tellen. Dan komt er een moment dat kinderen leren dat optellen en aftrekken niet meer tellend gaat, maar met sprongen. Met het rekenrekje wordt het met sprongen rekenen inzichtelijker. Als sommige kinderen de rekenhandeling niet meer handelend mogen uitvoeren zie je vaak dat ze, zoals de jongen uit het begin van mijn blog, (stiekem) toch blijven tellen. We spreken af hoe elk getal er in de eierdoos uitziet, ook de lege plekken. Dit oefenen we net zolang tot een leerling alle getalbeelden kent.
Dan vanaf een afbeelding: "Kijk er met je ogen in één sprong drie eieren bij".
Dan in gedachten: "Denk aan vier, doe er in gedachten, in één sprong, drie eieren bij". In sprongen leren rekenen gaat niet vanzelf. Elke fase vraagt oefening. Wil je praktische handvatten hoe je (rekenzwakke) leerlingen rijgend met sprongen leert optellen en aftrekken tot 20 en 100? In het voorjaar van 2016 (april/mei) en in het najaar van 2016 (oktober / november) organiseer ik weer een workshop 'Hoofdrekenen, een eitje'. Wil je je meteen al aanmelden, heb je een vraag óf wil je de folder toegestuurd krijgen, mail dit naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |