Blog voor leerkrachten Hallo, Een 15-jarige tiener volgt sinds kort een rekentraining bij me. |
![]() |
Tijdens het intakegesprek maakt ze een aantal toetsen, waaronder de Tempo Test Rekenen. Hoofdrekenen tot 20 lukte prima. Eenvoudige sommen tot 100 gaan ook nog goed. Haar niveau is uiteindelijk voldoende.
Wat hebben deze drie kids o.a. gemeen:
Het is mijn vak geworden om kinderen effectiever te leren denken. Tegelijkertijd vraag ik me af in hoeverre we op de basisscholen kinderen toetsen op 'denkwijze'? We toetsen prestaties, we toetsen de juiste antwoorden. Natuurlijk zijn er verschillen tussen kinderen. De meeste kinderen zijn gelukkig prima in staat om voor een betreffende som, uit verschillende strategieën de juiste oplossingswijze te kiezen. Maar sommige, vooral rekenzwakke kinderen, zijn meer gebaat bij één vaste (rijgende) oplossingsstrategie. Deze groep kinderen zou geen ruimte moeten krijgen voor eigen initiatieven, hoe logisch of hoe gemakkelijk die in eerste instantie voor de leerling lijken. Mijn brein begint alweer te borrelen. Ik zie al voor me hoe ik kinderen in een klas, op coöperatieve wijze kan leren om hun denk- en oplossingswijze bespreekbaar te maken. Ik krijg al ideeën hoe ik als leerkracht overzicht houd welke oplossingswijze kinderen mogen hanteren, hoe ik daar structuur aan geef, hoe ik dat stuur en hoe ik dat toets. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Wil je reageren? Stuur me een mailtje: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wil je praktische handvatten hoe je (rekenzwakke) leerlingen effectief leert denken zodat de bewerkingen tot 20 en 100 en verder geen probleem meer vormen? Wil je je meteen al aanmelden, heb je een vraag óf wil je de folder toegestuurd krijgen, mail dit naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |