Blog voor leerkrachten Hallo,
In mijn vorige blog vertelde ik over stap 1. |
![]() |
Een bewerking herkennen uit een beeld of verhaal is eigenlijk best eenvoudig als een leerling stap 1 goed onder knie heeft. Het enige wat ik hem nu nog moest leren was om gestructureerd te leren denken. Ik leerde hem in vijf stappen te denken: 1. Lees het verhaal en BEDENK om welke bewerking het gaat? In mijn stappenplan is dit de eerste stap, voor mijn leerling was dit meestal de eerste en tegelijkertijd de laatste: Som opschrijven, uitrekenen en Klaar is Kees! 2. Teken de som en ga na of je idee klopt? Door het verhaal te gaan tekenen, moest hij bewijzen dat zijn idee klopte. Natuurlijk hoefde hij geen schilderijen te tekenen. Hij had al eerder geleerd om zo abstract en eenvoudig mogelijk het verhaal weer te geven. Meestal klopten zijn aannames, maar soms ontdekte hij al tekenende dat hij helemaal verkeerd gedacht had. Dat waren leerzame ontdekkingen. 3. Zet de getallen én het teken op de juiste plek! Nu hij wist om welke basisbewerking het ging, was het niet moeilijk meer om de getallen en het teken op de juiste plek te zetten, dacht hij... Maar soms klopt de volgorde van het verhaal niet met de volgorde van de som. In deze stap kreeg hij daarom de opdracht om goed na te gaan of de getallen wel op de juiste plek stonden. 4. Reken de som uit. Eitje, als je de basisbewerkingen onder de knie hebt! 5. Lees het verhaal opnieuw en ga na of jouw som klopt? Dit was een stap die hij van nature niet snel zou nemen. Met dit stappenplan in de hand kreeg hij gaandeweg steeds meer plezier en zelfvertrouwen in het uitrekenen van verhaaltjessommen. En zijn resultaten....? Die klommen uit het dal en gingen steeds meer bergop. Geweldig toch! --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Dit was voorlopig mijn laatste blog. Nog een paar weken en dan zit het schooljaar erop. Dit is altijd een drukke tijd in het onderwijs voor leerkrachten. Voor jou ook? Ik wens je veel succes met die laatste loodjes en daarna lekker genieten van een heerlijke zomervakantie. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |