Blog voor leerkrachten Hallo, We zijn flink aan het werk gegaan en langzaamaan kreeg hij weer grip op getallen. |
![]() |
Verhaaltjessommen vergelijk ik wel met chaos, of wanorde. Nergens een ´teken´ te bekennen en zie dan maar eens orde in die chaos te scheppen. Maar dat was precies wat hij moest leren: van wanorde ORDE maken! Om orde te kunnen scheppen in een verhaaltjessom moest hij twee dingen kunnen: In deze blog beperk ik me tot stap 1; een beeld van een bewerking, oftewel beeldvorming. Klinkt deze stap je 'simpel' in de oren? Er was dus werk aan de winkel en zo begonnen we met stap 1; 'beeldvorming ontwikkelen' bij het optellen en aftrekken, bij aanvulsommen en verschilsommen, bij het vermenigvuldigen en delen. Zoals je weet ben ik echt fan van het handelingsmodel. De fase van DOEN, bestaat uit drie stappen: 1. Het concept leren:
2. Het concept plakken op andere situaties: Toen hij dit goed kon, gingen we over naar stap 3. 3. Een vraag bedenken: In het begin bestond mijn rol vooral uit 'modellen'. Toen de lol terugkwam en er begrip ontstond, werd het tijd voor stap 2; orde scheppen in de chaos van woorden en getallen, dus in een beeld (of uit een verhaal) een bewerking herkennen. Daarover meer in mijn volgende blog. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Wil je leren hoe je net als ik, kinderen leert hoofdrekenen? Op woensdagmiddag 17 september en woensdagmiddag 29 oktober a.s. geef ik in Dokkum een workshop Hoofdrekenen, een eitje! Je kunt je voor deze workshop individueel inschrijven. In mijn volgende blog zal ik nog een keer over 'verhaaltjessommen' schrijven; hoe ik een leerling leer om 'orde' te scheppen in de chaos van woorden en cijfers. Dat is namelijk voor sommige leerlingen nog een hele kunst. Tot de volgende blog. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |