Blog voor leerkrachten

Hallo,

Hij zit halverwege groep zes en zijn spellingresultaten zijn onvoldoende als hij langskomt voor een intakegesprek.

Als ik een dictee bij hem afneem, zie ik al snel de spellingregels waar hij het meest mee worstelt:

  • parden
  • worstten
  • boerrinen
  • zonetje

'Ik kan maar niet onthouden wanneer ik nu één of twee dezelfde letters in een woord moet schrijven!'

Hij kijkt me ontmoedigd aan.

Veel kinderen vinden de regels van de open en gesloten lettergreep en de regel van de medeklinkerverdubbeling lastig. Ze lijken op elkaar, zeggen ze me vaak. Bij de ene afspraak gaat het om een enkele of dubbele klinker, bij de andere afspraak is het de vraag wanneer je een dubbele medeklinker schrijft.

Voor we samen aan de slag gaan, besluit ik om eerst nog een andere toets af te nemen.
Ik wil weten of hij in staat is om mijn instructies te begrijpen en uit te voeren.


Hij zal me vast wel horen als ik de regels en afspraken uit ga leggen.
Het meelezen van wat ik op ga schrijven zal ook wel lukken.
En met een beetje mazzel kan hij mijn instructies woordelijk herhalen.

Maar is dat echt begrip?
Kan hij dan echt 'denken' met de spellingregels die zo op elkaar lijken en ze vervolgens uitvoeren/toepassen?

Stel, dit klinkt je nu vast vreemd in de oren, maar stel dat ik jou paardrijles zou geven. Je hebt ambities en je wilt meedoen met een dressuurwedstrijd en je vraagt aan mij om een dressuurproef met je te oefenen. Zo'n proef is een verzameling van allerlei figuren die je volgens een vaste volgorde moet uitvoeren voor een wedstrijdjury. Als ik de proef vervolgens aan je voorlees klinkt dat ongeveer zo:

"Bij H afwenden en van hand veranderen.... Bij CX een halve grote volte...... Bij A een slangevolte met drie bogen...."

Als ik maar hard genoeg praat weet ik zeker dat je me tijdens het rijden zult verstaan.

Maar kan je deze woorden ook 'uitvoeren'?

Dat lukt alleen als je de verschillende begrippen uit de proef al eerder geleerd en geoefend hebt, zodat je exact weet wat ik bedoel met termen als halve grote volte, slangevolte e.d.

Bij de spellingregels van de open/gesloten lettergreep en de medeklinkerverdubbeling werkt het net zo. Om deze regels te kunnen begrijpen en toe te passen, moet een leerling eerst de onderliggende woorden en begrippen geleerd hebben.

"Als je bij woorden van twee of meer klankgroepen een korte klinker aan het einde van een klankgroep hoort, schrijf je de daaropvolgende medeklinker dubbel".

Wat een woorden en begrippen staan er in deze afspraak, toch?!



Als ik de spellingbegrippentoets bij mijn leerling afneem, wordt mij het volgende duidelijk:

  • Hij weet wel wat klankgroepen zijn, maar hij kan woorden niet altijd op de juiste manier in groepjes verdelen.
  • Hierdoor kan hij ook niet het juiste einde van een klankgroep bepalen.
  • Hij haalt de begrippen klinkers en medeklinkers door elkaar en weet ook niet precies welke letters erbij horen.
  • Hij vergist zich in lange en korte klinkers.

Ik weet nu wat me te doen staat.

Eerst gaan we aan de slag met het leren en oefenen van woorden en begrippen die te maken hebben met de uitleg van spelling. Daarna ga ik hem pas de lastige spellingregels leren.

Na een poosje oefenen zie ik hem steeds vrolijker mijn praktijk binnenkomen.
'Ik SNAP het', roept hij glunderend!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je reageren? Beantwoord deze blog of stuur me een mailtje: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wil je praktische handvatten hoe je (spellingzwakke) leerlingen de moeilijke spellingregels leert eigen te maken?

Schrijf je dan in
voor de workshop 'In zeven stappen naar de regels voor open/gesloten lettergreep en medeklinkerverdubbeling'.

Wil je je meteen al aanmelden, heb je een vraag óf wil je de folder toegestuurd krijgen, mail dit naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Met beeldende groet,

Ilse Schreuder