OnderwerpWelke leerstof vinden beelddenkers met name lastig? Een TOP TIEN van onderwerpen!
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

"Jij doet veel voor beelddenkers", hoor ik regelmatig.  

Ik ben niet zo van de etiketten of hokjes. Ik help alle leerlingen die het moeilijk hebben.

Toch, als ik eerlijk ben; de meeste leerlingen die een training bij mij volgen, hebben vaak een meer visuele denkstijl.

Een school is een talige omgeving. Leerlingen met een talige denkstijl komen er prima tot hun recht. Leerlingen met een meer visuele denkstijl kunnen het er moeilijker hebben. Niet omdat ze minder slim zijn, integendeel.

  

Het leren en vasthouden van leerstof die je je gemakkelijk voor kunt stellen, zoals bij de vakken natuur, aardrijkskunde en geschiedenis, gaat kinderen met een meer visuele leerstijl meestal prima af.                                                                                           

Maar waar lopen ze dan wel tegenaan?

Het wordt moeilijker als de leerstof die ze moeten begrijpen, onthouden en toepassen, leerstof is waar minder makkelijk een beeld of plaatje bij te bedenken is.

                          

Ze horen wel wat de leerkracht zegt...
Ze zien wel wat er op het bord staat...

Maar ze hebben krachtige plaatjes of beelden nodig waar ze mee kunnen denken, zodat ze (later ook nog) weten hoe ze bijvoorbeeld iets moeten uitrekenen, iets moeten toepassen....   

Welke leerstof is dan minder makkelijk in een beeld te vatten?
Ik geef je een TOP TIEN van leerstofonderdelen waar kinderen met een meer visuele leerstijl moeite mee kunnen hebben:
 

1. Het onthouden van namen van: kleuren, vormen, dagen van de week, mensen, voorwerpen, letters, cijfers ...... (groep 1 en 2).

 

                                                  


2. Het leren lezen van de korte woordjes (groep drie).

 


3. Het onthouden van de splitsingen en de antwoorden op eenvoudige optel-en aftreksommen tot 10 en 20. (groep drie)

 


4. Het onthouden van de schrijfwijze van woorden (over een langere periode). 
(groep drie t/m acht)


5. Het onthouden van de tafels en deeltafels tot 10 (over een langere periode).
(groep vier t/m acht)

 


6. Het onthouden en toepassen van spellingregels. 
(groep vier t/m acht)

 

7. Het onthouden van de schrijfwijze van woorden waarbij 2 letters mogelijk zijn voor één en dezelfde klank (ei/ij - au/ou - f/v etc.) - (groep drie t/m acht)

8. Het leren van lastige rekenonderwerpen zoals breuken, procenten, kommagetallen en metriek stelsel.
(groep zes t/m acht)


 

 9. Het onthouden en toepassen van de regels van werkwoordspelling, zinsontleden en woordbenoemen.
(groep zes t/m acht)

 

10. Het onthouden van Engelse woorden, zinnen en grammaticaregels.
(middelbare school)




Betekent dit dat leerlingen met een meer visuele leerstijl altijd slecht scoren op (één van) deze leer-onderwerpen? 
Zeker niet. Elke leerling is uniek en heeft zijn eigen talenten, voorkeuren, sterke en zwakke kanten.

Als kinderen wel moeite hebben met één van de bovengenoemde onderwerpen, dan ligt er een uitdaging in het zoeken van een krachtig beeld waar kinderen mee kunnen leren denken, onthouden, uitrekenen, toepassen.....
Een beeld wat inzicht, overzicht, samenhang en structuur bevat.   
Zo kan elk kind tot leren komen.

Dit is de uitdaging waar ik dagelijks voor sta en waar ik me met veel plezier sterk voor maak.
En daarmee heb ik de leukste baan van de wereld!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je reageren?

Of heb je vragen en zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling?   

Je mag me altijd e-mailen / info@beeldendleren.nl   

Tot de volgende blog.
    

Met beeldende groet,   

Ilse Schreuder     

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.