OnderwerpHoe je een beelddenker soms moet leren om in beelden te denken!
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Laatst kwam een jongen bij me langs. Zijn ouders vermoeden dat hij in beelden denkt en wilden graag dat ik hem zou helpen bij het rekenen.  
 
De leerkracht, die zijn leerproces belangstellend volgde, vroeg me wat ik haar leerling nu precies leerde.

Ik vertelde haar dat mijn eerste doel was om hem om in beelden te leren denken.
Als hij dat goed onder de knie had, zouden we verder gaan met de rekendoelen.

De leerkracht was verbaasd. 

"Waarom zou je een beelddenker in beelden leren denken?"

  

Ik kon me haar verbazing voorstellen.
Het klinkt ook best absurd!
Een beelddenker die je moet leren om in beelden te denken.

Dat klinkt net zo vreemd als iemand die linkshandig is, geleerd moet worden om zijn potlood in zijn linkerhand vast te houden.

En toch is dit precies wat ik sommige kinderen soms moet leren.
Leren hoe je informatie, kennis, feiten als beeld in je hoofd moet opslaan.  

Waarom?

Veel kinderen hebben geen idee hoe ze denken. 
Veel volwassenen trouwens ook niet!
Denken en onthouden gaat vanzelf.
Als kinderen meer in beelden denken en zich daar niet bewust van zijn, maak ik ze daar eerst bewust van.

In beelden denken, is natuurlijk heel gemakkelijk.
Toen ik de jongen een verhaal vertelde over ridders en kastelen zag hij het helemaal voor zich.
Als ik een goed verhaal had verteld over vlinders, rivieren of planeten had hij vast ook 'beeld' gehad. 
Vakken als aardrijkskunde, geschiedenis of biologie vindt mijn leerling helemaal niet moeilijk. 

Maar kale feiten onthouden, zoals antwoorden op eenvoudige sommen, of abstracte instructies over bijvoorbeeld spellingregels, vindt hij een stuk moeilijker.

"Ik hoor wel wat mijn juf uitlegt, ik zie ook wat ze opschrijft, maar ik kan het niet onthouden en daardoor ook niet toepassen!" 

Net zoals je een linkshandige in groep drie nog wel moet leren hoe je met je linkerhand de juiste bewegingen moet maken om letters te kunnen schrijven, maak ik kinderen die in beelden denken eerst bewust van hun beelden en hoe ze die in kunnen zetten op school.

In beelden leren denken is voor een beelddenker natuurlijk helemaal niet moeilijk.
Toch zijn er wel een aantal 'regels':

1. Een beeld moet kloppen met de werkelijkheid!

 


2. Een beeld mag niet te weinig informatie bevatten.

 


3. Een beeld mag geen informatie bevatten die niet genoemd of verteld is.



Als kinderen eenmaal weten hoe je goede beelden maakt, gaan we de volgende stap zetten; beelden maken van leerstof waar je minder goed een plaatje bij kunt bedenken!
Hierover meer in mijn volgende blog. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) die het moeilijk vindt om goede plaatjes van leerstof te maken?   

Leer hem of haar eerst de drie regels! 

Wil je reageren?
Of heb je vragen en zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling?   

Je mag me altijd e-mailen / info@beeldendleren.nl   

Tot de volgende blog.     

Met beeldende groet,   

Ilse Schreuder     

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.