OnderwerpOver de rekentoets en een stevig fundament
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Lachend komt ze binnen!

'De rekentoets telt niet meer mee voor het examen!'

Al meer dan een jaar zijn we samen aan het werk met als doel om een voldoende te kunnen halen voor de landelijke rekentoets 2F.

Ze vond het rekenen al sinds de basisschool een lastig vak. In tegenstelling tot taal, waren haar resultaten voor rekenen vaak onvoldoende geweest.  

De extra rekenbegeleiding hoeft dus niet meer. Teveel leerlingen op het VMBO, HAVO en MBO dreigden te zakken voor de rekentoets. Daarom is de verplichte rekentoets, behalve voor het VWO, voorlopig uitgesteld.  

  

Maar waarom zijn de meeste middelbare scholieren en MBO-ers niet in staat om op het gewenste rekenniveau te kunnen rekenen?  Ligt dat aan de toetsen, de docenten, de methodes, de leerlingen?  

Of heeft het wellicht ook met een stukje fundament te maken?

Rekenen is een stapelvak. Elk stukje kennis bouwt voort op eerder geleerde kennis.
Door de jaren heen ontstaat er zo een toren van kennis.

                         

Als er onderweg een stukje kennis niet goed is opgebouwd, heeft dat gevolgen voor alle bouwstenen kennis die daarna geleerd moeten worden.
De nieuwe kennis laat zich niet meer zo goed stapelen. Er is geen goed fundament meer.

Het vak rekenen bestaat niet uit één, maar uit veel verschillende kennistorens.
Bouwstenen kennis van de ene toren kunnen ook een fundament vormen voor een andere kennistoren.
(De onderstaande kennistorens van kommagetallen en breuken zijn niet volledig).



Vermenigvuldigen en delen tot 10 is  een bouwsteen om grote keer- en deelsommen te kunnen leren.
De grote keer- en deelsommen zijn op hun beurt weer een bouwsteen om te kunnen vermenigvuldigen en delen met kommagetallen en om breuken en procenten als deel van veel te kunnen uitrekenen.    

Als, zoals in dit voorbeeld, de tafels en deeltafels tot 10 niet goed beheerst worden, kan dit dus gevolgen hebben voor het leren van nieuwe kennis in hogere groepen en zelfs voor het rekenen op de middelbare school en MBO.

Er zijn vast en zeker tal van redenen te bedenken waardoor leerlingen op de middelbare scholen en in het MBO zakken voor de rekentoets. Zonder een stevig fundament van basiskennis lijkt het mij in ieder geval een hele klus om op het goede rekenniveau te komen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Heb jij ook een kind (of leerling) die het rekenen een lastig vak vindt, waar de resultaten steeds tegenvallen? 

Ga na of het fundament van basiskennis op orde is. 

Wil je reageren? Of heb je vragen over het leren rekenen en/of zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling?  

Je mag me altijd e-mailen / info@beeldendleren.nl  

Tot de volgende blog.    

Met beeldende groet,  

Ilse Schreuder    

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.