Onderwerp'Ik heb het al zo vaak uitgelegd', zei ...............
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Ik sprak een trainer van brandweermannen. Hij keek bedrukt. Het lukte één van zijn pupillen maar niet om de veelal praktische leerstof onder de knie te krijgen, ondanks dat de brandweerman-in-opleiding al vele uren individuele begeleiding en oefening had gekregen.  

'Hij snapt het gewoon niet, hoe vaak ik hem ook de stof uitleg'.

Ik was getriggerd door zijn woorden:

"Hoe vaak ik het hem ook uitleg".

  

Een moeder belde mij voor haar zoon. 'Hij heeft grote moeite met begrijpend lezen', vertelde ze. 
Uit het gesprek maakte ik op dat school zijn problemen serieus nam. Er was al heel veel extra instructie en oefentijd gegeven.

Ik kan me zo voorstellen dat zijn leerkrachten ook wel eens verzuchten: 'Ik heb het hem al zo vaak uitgelegd....' 

Ik vroeg aan de brandweertrainer wat hij al gedaan had.
Hij vertelde me dat hij de leerstof al heel vaak had uitgelegd, stap voor stap.
Hij had hem bij de hand genomen, letterlijk, door te coachen wat hij moest doen.
Hij had het voorgedaan, vele malen.

Zo gaat het ook op basisscholen.
Een leerkracht die het heel vaak opnieuw uitlegt.
Ernaast gaat zitten, het voordoet.

Niets dan lof voor de leerkracht.
Want vind maar eens de tijd om in een volle klas tijd te maken voor individuele begeleiding!

Maar waarom beklijft het dan niet?

Waarom kan de brandweerman-in-spé de leerstof niet onthouden?
Waarom lukt het de jongen niet om de toetsen van begrijpend lezen voldoende te maken, terwijl hij op alle andere vakken voldoende tot zeer goed scoort?

Persoonlijk denk ik dat we teveel 'uitleggen'.

            

We spugen heel veel woorden over iemand heen. Steeds weer opnieuw.
Woorden die een leerling moet onthouden. 

Sommige kinderen, en ook volwassenen, lukt het niet om al die gesproken woorden 'op te slaan'. 
Ze horen je wel. 
Ze zien ook wat je doet.
Ze kunnen lezen wat je opschrijft.
Maar ze onthouden je woorden niet. Er zijn lege beelden.....      

In mijn trainingen zoek ik de oplossing in het geven van 'beelden'.
Ik ga uitzoeken welke woorden, welke instructies, welke leerstof wel gehoord en gezien werd, maar waar een kind zich geen beeld van kon vormen, waar het zich niks bij voor kon stellen. 

Soms geef ik een letterlijk beeld van woorden, zoals 'is' of 'hij' of 'deze'.

                                        


Of een beeld geven van eenvoudige sommen zoals 4 + 3, of 3 x 8...

                  

Als een kind procedures moet onthouden, bijvoorbeeld een 'aankleed/tandenpoetsen/naar school-gaan-procedure' of een procedure hoe je grote keersommen maakt, spellingregels moet toepassen, verhaalsommen leest en uitrekent, dan kan een stappenplan met picto's en weinig tekst ook dienst doen als beeld. 

                                                      

Als je uitlegt met beelden, is het volgende belangrijk. Laat ook echt zien wat je bedoelt.
Leg het met woorden én een beeld uit. Zorg er ook voor dat een kind het 'echte beeld' er op een later moment weer bij kan pakken. Dan heeft het houvast. Daar wordt het ook zelfstandig van en is het niet meer afhankelijk van jouw woorden. Na een poosje zul je zien dat je kind of leerling het echte beeld niet meer nodig heeft. Dan zit het in zijn of haar hoofd.

En de brandweertrainer...?

Die gaat aan de slag met het maken van een stappenplan.
Grote kans dat zijn pupil de leerstof wel kan onthouden en het na een poosje zelfstandig kan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) die uitleg, instructies of leerstof maar niet kan onthouden? 

Geef een beeld van wat je uitlegt. 

Wil je reageren? Of heb je vragen over het onthouden van leerstof en/of zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling?  

Je mag me altijd bellen of e-mailen: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl  

Tot de volgende blog.    

Met beeldende groet,  

Ilse Schreuder   

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.