OnderwerpVerhaaltjessommen, moeilijk of leuk?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Het is januari, de maand van de Cito-toetsen.

Veel ouders van kinderen die een rekentraining bij mij volgen, hebben geen hoge pet op van de Rekentoets van Cito. Teveel verhaaltjes, teveel begrijpend lezen. 

En daardoor ook teveel verwarring.

En uiteindelijk te vaak lage scores.

De Rekenen-Wiskunde toets van Cito meet of kinderen zich in het dagelijks leven kunnen redden met allerhande rekensituaties. Dat is ook het doel van het rekenonderwijs.

Best belangrijk lijkt mij.

De leerling die in deze blog centraal staat, een vrolijke meid uit groep vijf, vond de verhaaltjessommen heel erg moeilijk. Ze scoorde steevast onvoldoende op de Cito. Haar ouders schakelden mijn hulp in.

  

Voor we ons op de verhaaltjessommen concentreerden, gingen we eerst aan de slag met een aantal hiaten in haar rekenkennis. Toen ze die onder de knie had, gingen we verder met de verhaaltjessommen. Dat ging ongeveer als volgt: 

Stap 1. Een beeld vormen van de 'tekens'.
De basisbewerkingen optellen, aftrekken, keer en delen zijn tekens  (+ / - / x / :) waarmee je aanduidt dat er iets gaat gebeuren, dat er iets gaat veranderen. We gebruikten kleine blokjes om te laten zien wat er bij elk teken precies veranderde.

Bij optellen is er iets, daarna komt er iets bij. Het iets is meer geworden.
Bij aftrekken is er iets, daarna gaat er iets weg of uit. Het iets is minder geworden.
Bij vermenigvuldigen zijn er een aantal groepjes van iets.
Bij delen is er een hoeveelheid van iets dat verdeeld of opgedeeld moet worden.

Daarna bedachten en tekenden we samen allerlei verhalen bij de verschillende tekens. Verhalen met knikkers, kinderen, geld, kilometers, liters, krentenbollen en ook een verhaal met drie pakjes van acht stroopwafels (3 x 8).

 

 

Eerst tekenden we de verhalen nog voluit. Gaandeweg maakten we de tekeningen steeds schematischer. 

 



Stap 2. Van een verhaal naar een kale som.
Toen ze moeiteloos verhalen kon bedenken bij de verschillende tekens, draaiden we het om.
Er was al een verhaal. Als ze dat gelezen had, moest ze eerst vertellen om welk teken het verhaal ging (plus, min, keer of delen). In het begin was ze alleen maar gefocust op de getallen en het antwoord, gaandeweg focuste ze zich eerst op de beeldvorming. Wat gebeurde er? Daarom gingen we veel tekenen:

'Bij Lisa thuis winnen ze een prijs van 40 euro. Ze zijn met zijn vijven en verdelen de prijs eerlijk. Hoeveel krijgt ieder dan?'

Toen de tekening klaar was begreep ze meteen dat het om een deelsom ging, 40 : 5.

Ook nu tekenden we eerst nog voluit, maar al snel steeds schematischer.


Stap 3. De som uitrekenen
Toen ze in elk verhaaltje de juiste bewerking herkende, werd het tijd voor stap drie: de som uitrekenen.
Sommen kun je namelijk op verschillende manieren uitrekenen: precies of schattend, soms kan het op een handige manier en soms mag je sommen (in de bovenbouw) cijferend uitrekenen.

In eerdere bijeenkomsten had ze elk van deze hoofdrekenstrategieën al geleerd. Nu moest ze nog leren om vanuit het verhaal de juiste hoofdrekenstrategie te kiezen. Na een poosje oefenen op het nauwkeurig lezen van de tekst (wat willen ze precies van mij weten) en de getallen (kan ik deze getallen bijvoorbeeld op een handige manier uitrekenen?), zei ze tegen mij: 

'Ik vond verhaaltjessommen vroeger stom, maar nu vind ik het leuk geworden!'

Of ze ook een betere Cito-score heeft gehaald, zal eind januari blijken. Dat ze meer zelfvertrouwen en inzicht heeft gekregen in de dagelijkse wereld die vol met getallen en rekensituaties zit, is in ieder geval heel veel waard.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) die verhaaltjessommen moeilijk vindt? 

Gebruik de drie bovenstaande stappen om hem of haar verhaaltjessommen te leren  lezen en uit te rekenen.  

Heb je vragen over rekenen of zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling?   

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl  

Tot de volgende blog.    

Met beeldende groet,  

Ilse Schreuder   

 
 
 

BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactper.

sonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.