OnderwerpUit je hoofd leren rekenen lukt beter als er iets 'in je hoofd' zit.

 

Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 
 Blog voor ouders

Hallo Guest,

Ze kraste een enkele keer vlot een antwoord op, maar vaker bleef haar pen steken.

De opdracht die ik haar gegeven had, luidde als volgt:

  • Noteer alleen de antwoorden die je meteen weet.
  • Als je een antwoord niet direct weet, mag je geen vingers gebruiken.
  • Ga vervolgens hardop denken hoe je tot een antwoord komt.

Toen ze klaar was, trok ze zelf de conclusie:

"Als ik het antwoord niet in mijn hoofd heb en ik mag geen vingers gebruiken, dan is er niks".

  

In mijn vorige blogs vertelde ik je dat leren rekenen langs vier stappen gaat. 

In de eerste stap mogen kinderen rekenmateriaal gebruiken, zoals blokjes, fiches, rekenrek, eierdozen, dobbelstenen...

In de tweede stap wordt het echte materiaal afgebeeld als een foto of tekening in het rekenboek of werkschrift.  

                        Stap 1                                                                                        Stap 2


In de derde stap moeten kinderen 'in hun hoofd' gaan leren rekenen.

Met de nadruk op 'leren'!

Je kunt het niet in één keer!

In je hoofd rekenen, leer je doordat de echte werkelijkheid (zoals de kralenketting) steeds abstracter wordt weergegeven.  

Dit gaat stapje voor stapje.... 


....tot je een tekening over hebt die voor het grootste deel alleen nog maar bestaat uit rekentaal, zoals de laatste afbeelding van een vrijwel lege getallenlijn. Zo'n verkorte tekening noem je een schema. 

In de laatste fase van de derde stap kunnen kinderen met het schema in hun hoofd denken.

Het meisje uit het begin van mijn blog had moeite met rekenen doordat ze in groep drie nooit goed geleerd had om in haar hoofd te rekenen. Daarom lukte het rekenen tot 100 (groep vier) ook minder goed en werd het rekenen tot 1000 (groep vijf) een groot struikelblok.

Hoe kan dat?

Er zijn denk ik tal van redenen te bedenken, ik noem er één die in ieder geval voor haar van toepassing was.

In groep vier, waar kinderen tot 100 leren rekenen, zijn de drie stappen in elke rekenmethode goed uitgewerkt: van kralenketting naar getallenlijn.

In groep drie zie je stap 1 en 2 veel terug in de rekenmethode. Stap 3 lijkt minder aanwezig.
Als (reken)model in stap 3 wordt het rekenrek wel gebruikt. Het rekenrek 'doen' en naar het rekenrek 'kijken', ging mijn leerling prima af. Maar het lukte mijn leerling niet om met het rekenrekschema in gedachten te rekenen. 
                                                            


In mijn rekentrainingen is de derde stap (in je hoofd leren rekenen) dan ook heel belangrijk: 

Waar denk je aan? 
Hoe denk je?

Als model gebruik ik de eierdoos omdat de eierdoos een fijne structuur heeft:  

  • twee rijen van vijf;
  • de lege plekken zijn heel goed zichtbaar (dus hoeveel je verwijderd bent van een volle doos van tien); 
  • en de eierdoos kun je redelijk gemakkelijk in gedachten 'voorstellen.

In het begin van de derde fase leer ik kinderen een som uit te rekenen door aan de 'echte' rekenprocedure te denken. 
Omdat getallen en procedures 'beeld' hebben gekregen, lukt het kinderen redelijk gemakkelijk om aan het einde van deze derde fase te denken in eigenschappen van getallen, in plaats van denken aan echte eieren en eierdozen.
Zoals bij 8 + 5: 'Ik weet dat als je 'acht' hebt, er nog twee bij kunnen, dan zit ik op tien. Ik heb er nog drie over, dan is het samen 13'.  

Toen ik de opdracht uit het begin van mijn blog halverwege de rekentraining herhaalde, straalde ze na afloop.

'Er zitten eierdozen in mijn hoofd, daarmee kan ik de sommen uitrekenen als ik het antwoord niet meteen weet!'

                                            

Geweldig toch?!

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) die het maar niet lukt om in/uit het hoofd te rekenen?  

Leer hem of haar met een goed model (bijvoorbeeld de eierdoos) steeds schematischer te denken.

Heb je vragen over rekenen of zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling?  

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

Tot de volgende blog.   

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder     

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.