OnderwerpHoe ik haar leerde met sprongen te rekenen...
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

In mijn vorige blog vertelde je  ik over een meisje wat vastliep met rekenen. Ze rekende al jaren op haar vingers.

Razendsnel!

En handig!

Ze had een ingenieus systeem met haar vingers ontwikkeld waardoor ze sommen tot 100 snel en foutloos kon maken.

Maar ze liep vast bij de sommen boven de 100.
Vooral bij de minsommen.

En ze had HEEL VEEL tijd nodig voor haar rekenwerk.

Dit kwam o.a. doordat ze was blijven steken in het tellen (verder- en terugtellen). 

Daarom ging ik haar leren om te rekenen met sprongen. Daar gebruikte ik de eierdozen en eieren bij.  

  

Eerst leerde ik haar dat elk getal een eigen 'plaatje' heeft in de eierdoos. Toen ze de plaatjes van de getallen goed in haar hoofd     had zitten, gingen we verder met optellen (en aftrekken) tot tien.

 

Want als je vlot uit je hoofd tot tien kunt optellen en aftrekken en daarna tot twintig, dan kun je met hetzelfde systeem ook gemakkelijk leren optellen en aftrekken tot 100, tot 1000 en verder.

Omdat het leren rekenen in vier stappen gaat, begonnen we bij de eerste stap:  

Stap 1: De rekenhandeling 'doen' met je lijf, met je handen....  

Mijn leerling was al een kampioen in het 'doen'. Daarom was deze stap slechts bedoeld om te laten zien wat ik met mijn 'mond' uitlegde en om haar kort te laten ervaren hoe ze moest gaan rekenen me sprongen.

4 + 3 = ?

Ze kende de plaats van elk getal en kreeg de opdracht om het getal '4' te laten zien:     

Er kwamen drie eieren bij, die legde ze in een bakje
 
Ik vertelde haar dat met sprongen rekenen sneller gaat dan één voor één het ei in de doos te doen (of één voor één op je vingers verder te tellen). Daarom moest ze de drie eieren in één keer in de doos plaatsen. |

Toen alle eieren in de doos zaten, hoefde ze de eieren niet meer te tellen. Ze had het plaatje van '7' immers in haar hoofd en herkende het totaal in één oogopslag.     

Deze stap oefenden we een aantal keer, tot ze begreep:

  • het getal wat erbij komt, wordt in één keer op zijn plek gelegd.
  • het totaal hoef je niet meer te tellen, de plaatjes van de getallen zijn immers bekend.

Toen werd het tijd voor:

Stap 2: Naar de rekenhandeling 'kijken', naar een afbeelding van een werkelijkheid...

6 + 3 = ?

Mijn leerling keek naar een foto van het getal zes:   

Vervolgens moest ze, al kijkende, zich voorstellen dat ze er in één sprong drie eieren bij deed. Met haar vingers de foto aanraken of één voor één met haar ogen tellen was natuurlijk VERBODEN!  

En het was ook niet toegestaan om het totaal te tellen. Dat was ook niet meer nodig, ze had het 'plaatje' van '9' immers in haar hoofd

Het oefenen van deze stap duurde een poosje langer, ze moest immers goed leren kijken én oefenen in het maken van één (of twee) sprongen.

De volgende stap was dat ze in haar hoofd moest gaan rekenen, in gedachten dus.|
Daarover vertel ik je in de volgende blog.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) dat (stiekem) op zijn of haar vingers (of rekenrek/kralenketting) telt?  

Leer hem of haar met sprongen rekenen!  

Heb je vragen over rekenen of zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling?  

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

Tot de volgende blog.   

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder    

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.