OnderwerpWaarom rekenen met sprongen handiger is dan tellen op je vingers!
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Ze zit tegenover me aan tafel en maakt een aantal rekentestjes.  
  
Als ze het eerste werkblad ziet, gaat ze ijverig en opgelucht aan de slag.

'Phoeh, dit kan ik wel', zucht ze blij. 

Al snel valt me op dat ze maar weinig antwoorden 'weet' en dat ze vooral onopvallend, maar wel razendsnel haar vingers gebruikt bij het uitrekenen van de 'eenvoudige' sommen tot 20 en 100.

Als ik de testjes later nakijk, zie ik dat ze nauwelijks fouten heeft gemaakt.  

Hoe erg is het dan als een kind zijn of haar vingers nodig heeft bij het rekenen? 

  

Het rekenen op de vingers is voor veel kinderen een poosje een prima strategie die vaak ook aangemoedigd wordt door leerkrachten. Want leren rekenen gaat in grote lijnen ongeveer zo:  

Kleuters
Eerst leren kleuters de cijfersymbolen en getalrij tot 20 herkennen en uitspreken. En natuurlijk leren ze ook dat een cijfer een bepaalde waarde heeft, want het cijfer '3' betekent bijvoorbeeld drie blokjes, drie appels, drie muntjes, drie vingers...

Groep drie
In groep drie leren kinderen hoeveelheden tellen, optellen en aftrekken.

Hoeveelheden optellen en aftrekken gebeurt eerst tellend, met concreet materiaal. Op de foto tellen kinderen kastanjes, maar dit kunnen ook blokjes zijn of fiches, het rekenrekje, vingers... 

Eén van de kenmerken van tellend rekenen is dat je ALTIJD concreet materiaal nodig hebt of een afbeelding ervan.
Een som als 4 + 3 rekent gaat tellend ongeveer zo:

Eerst worden vier blokjes (of kralen, fiches, vingers..) geteld, één voor één ...

         ...daarna worden nog drie blokjes geteld, één voor één... 

...die worden vervolgens bij de eerste vier gevoegd...

                                                                 ....en tot slot wordt alles bij elkaar geteld, één voor één.                                  

Gaandeweg leren kinderen in groep drie dat optellen en aftrekken handiger en sneller kan. Niet meer tellend één voor één, maar met één (of twee) grote sprong(en). 

Natuurlijk mag een kind eerst nog concreet materiaal, of afbeeldingen ervan gebruiken bij het leren optellen en aftrekken met grote sprongen:

                                           

Sommige kinderen, zoals het meisje in dit verhaal, kunnen niet loskomen van het concrete materiaal (zoals vingers) en het tellen.   

Is dat erg?  

  • Kinderen die op hun vingers tellen, hebben meer tijd nodig voor elke rekenhandeling.
  • Als je meer tijd nodig hebt, dan komt het rekenwerk vaak niet af. Als je minder sommen kunt maken, oefen je dus ook minder terwijl rekenzwakke kinderen juist meer oefeningen nodig hebben
  • Je hebt maar tien vingers. Voor het optellen en aftrekken boven de tien moet een kind ingewikkelde handelingen bedenken en veel informatie vasthouden. Een vergissing is zomaar gemaakt.
  • Het tellen vraagt zoveel denkkracht dat er minder ruimte is om goed te lezen of te onthouden wat er in de (verhaal)som gevraagd wordt.  
  • Optellen en aftrekken tot 100, 1000 en verder vraagt om een goed inzicht in getallen, getalstructuren en relaties tussen getallen. De basis voor dit inzicht ligt in het gemakkelijk en vlot uit je hoofd kunnen rekenen tot 100, met sprongen! 

Omdat het meisje uit mijn intakegesprek steevast meer tijd nodig had voor het rekenen en vastliep bij de sommen boven de 100, besloten we te gaan werken aan het optellen en aftrekken met grote sprongen, zonder vingers. 

Het kostte wel even moeite en tijd om een verworven strategie weer af te leren, maar uiteindelijk ontdekte het meisje tot haar eigen verrassing dat rekenen echt leuk wordt als je sommen uit je hoofd kunt maken, als je antwoorden weet en als je een keuze hebt hoe je sommen het gemakkelijkst uit kunt rekenen. Helemaal TOP! 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) die (stiekem) op zijn of haar vingers rekent?   

Leer hem of haar met sprongen rekenen! 

In mijn volgende blog vertel ik je trouwens hoe ik dit meisje met sprongen leerde rekenen.  

Heb je vragen over rekenen of zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling?  

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

 Tot de volgende blog.   

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder    

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.