OnderwerpMoeite met leren? Zo help je je kind!
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Ik kreeg een poosje geleden een telefoontje van een bezorgde ouder. Haar dochter haalde goede cijfers voor de meeste vakken, behalve voor rekenen.   

'Ze mist een rekenknobbel, net als ik'.

Toen ze haar dochter met steeds meer tegenzin naar school zag gaan, was de maat vol.  

Ze wilde haar dochter helpen.
En ook al was het niet de gewoonte op hun school, ze overwoog om thuis alvast de opdrachten uit het rekenboek te bekijken en te oefenen. 

Ze vroeg zich af wat ik daar van vond en of ik nog tips had. 

In het gesprek wat volgde, merkte ik dat de ouder eigenlijk nog te weinig wist van de rekenproblemen.  

En zolang je nog niet precies weet wat de kern of de oorzaak van het rekenprobleem is, of waaruit de rekenproblemen precies bestaan, dan is het best lastig om effectieve hulp te geven.

En dus besloten we de rekenproblemen van haar dochter eerst eens wat beter te bekijken.

Eerst wilde ik weten welke rekenonderdelen op niveau waren en welke niet.

Rekenen is namelijk een vak wat uit veel verschillende vaardigheden en kennis bestaat, zoals:

 
  • optellen en aftrekken
  • vermenigvuldigen en delen
  • meten van tijd, geld, lengte, inhoud, gewicht
  • verhoudingen
  • breuken, procenten, kommagetallen
  • tabellen, statistieken
  • verhaaltjessommen

Misschien vindt een leerling optellen en aftrekken gemakkelijk, net als het meten van lengte, inhoud en gewicht, maar heeft het meer moeite met vermenigvuldigen, delen en het rekenen met procenten en kommagetallen. 

Hoe  kom je er nu achter welk rekenonderdeel voldoende is en welk onderdeel niet?  
Daar heb je informatie voor nodig van de Citotoets Rekenen-Wiskunde en informatie van de gemaakte methodetoetsen.

                                

Cito Rekenen-Wiskunde
Op het rapport van je kind vind je vaak een eindoordeel in de vorm van een Romeins cijfer van l tot V. Dit cijfer is een gemiddelde van de verschillende categorieën die getoetst zijn. Zoals je vast wel weet, bevat de Cito Rekenen-Wiskunde veel verhaaltjessommen. Elke som kun je terug herleiden tot een aantal categorieën, zoals meten, optellen en aftrekken etc.  Behalve een eindoordeel geeft een Citotoets ook informatie, vaak in een staafdiagram, in welke categorie een leerling veel of minder fouten gemaakt heeft. Dit staafdiagram vertelt je dus welk rekenonderdeel een leerling gemakkelijk vindt en welk onderdeel lastig. 

Methodetoets
Een methodetoets bestaat ook uit verschillende rekenonderdelen. Na elke toets houdt de leerkracht bij welk rekenonderdeel voldoende en welk onderdeel onvoldoende gemaakt is. 

Toen ik de gegevens van een aantal Citotoetsen Rekenen-Wiskunde en een flink aantal methodetoetsen had bestudeerd, kreeg ik een goed beeld welke rekenonderdelen het meisje uit het begin van mijn verhaal moeilijk vond. Ze had vooral moeite met het Hoofdrekenen en de Getallen. 
Na extra onderzoek werd duidelijk dat ze een achterstand van anderhalf jaar had op deze rekenonderdelen.  

Nu we precies wisten waardoor haar dochter moeite met rekenen had, wisten we ook hoe we haar moesten helpen. Eerst moest het probleem van de achterstand op het hoofdrekenen opgelost worden, daarna zouden we kijken of ze nog extra hulp nodig had bij de opdrachten in haar rekenboek.  

Een goede analyse van het leerprobleem is vaak al de helft van de oplossing!                                                                                                                   

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je hulp bij het analyseren van het leerprobleem van jouw zoon of dochter?

Tijdens een (vrijblijvend) intakegesprek verzamel ik alle relevante gegevens, analyseer deze en zal alle informatie na het gesprek in een overzichtelijk begeleidingsplan noteren met daarin ook de doelen en een korte beschrijving hoe het leerprobleem aangepakt kan worden.

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl  

Tot de volgende blog.   

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder  

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.