OnderwerpMijn juf zegt: 'Delen is het omgekeerde van vermenigvuldigen..'
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,


Tijdens het intakegesprek vraag ik haar naar de 'deelsommen'.

Ze begint zenuwachtig te lachen.
'Oh, daar ben ik echt héél slecht in'.

'Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik het delen niet kan,' vertelt ze. 'Mijn juf zegt namelijk dat delen het omgekeerde van vermenigvuldigen is'. 

'Kun je me dat in een tekening laten zien?', vraag ik haar.

Ze schudt meteen haar hoofd. Ze heeft er geen enkel beeld bij.  

En dus begin ik met stap 1 om haar te leren delen: beeld geven bij deelsommen.
Ook wil ik haar laten zien waarom delen het tegenovergestelde is van delen.  

 

Ik begin met het beeld van een keersom:

Bij een tafelsom, zoals 3 x 4, weet je altijd twee dingen:

1. Hoeveel groepjes er zijn: 3

2. Hoeveel (krentenbollen) er in een groepje zit: 4



De grote VRAAG bij een TAFELSOM is: 'Hoeveel is het samen, wat is het totaal'?

 3 x 4 = 12  Drie groepjes van vier krentenbollen, is samen 12 krentenbollen.


Nu laat ik haar het beeld van een deelsom zien.  

Bij een deelsom, zoals 12 : 4,  weet je twee (andere) dingen:

1. Het totaal:  12 krentenbollen.

2. Hoeveel (krentenbollen) er in een groepje (of zakje) zit: 4

De grote VRAAG bij deze DEELSOM is: Hoeveel groepjes (of zakjes) kun je maken (of heb je nodig)?

12 : 4 = 3 → Twaalf krentenbollen deel je per vier in een groepje (zakje), dan kun je 3 groepjes maken (of heb je 3 zakjes nodig).  

Als juf dus zegt dat een deelsom het omgekeerde is van een keersom, dan heeft ze gelijk!

Bij een keersom EINDIG je met het TOTAAL
Bij een deelsom gaat het omgekeerd, daar BEGIN je met het TOTAAL!

Nu gaan we oefenen.
Ik noem een keersom, zij tekent de groepjes. 
Daarna gebruikt ze het totaal van de keersom en tekent er een deelsom in. 

Als ze beeld heeft bij zowel een keersom als een deelsom, kan ik haar stap 2 van mijn stappenplan leren; hoe je (handig) tot een antwoord komt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Heb jij ook een kind (of leerling) dat het delen lastig vindt?  
 

Leer hem of haar eerst de keersom én daarna de deelsom uit te tekenen!  

Heb je vragen over rekenen of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter kan helpen bij de (deel)tafels? 

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl  

Tot de volgende blog.   

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder  

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.