Newsletter View

SubjectSoms is op je vingers rekenen oké!
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Twee weken geleden kreeg ik een cadeautje van een grote schooluitgever:

Dit kleuterspelmateriaal deed me terugdenken aan een leerkracht die een poosje geleden naar mijn mening vroeg.

"Zeg Ilse, wat vind jij? Mogen kinderen in groep vier nu wel of niet op hun vingers rekenen?"

"Dat hangt er vanaf", zei ik voorzichtig.

"Dat vind ik nu ook", reageerde de leerkracht opgelucht.

Maar waar hangt het dan van af of kinderen op hun vingers mogen rekenen? 

  

Veel kinderen die zich bij mij aanmelden voor een rekentraining, rekenen op hun vingers.

Stiekem uiteraard.  

Ik ken maar weinig leerkrachten die het vinger-rekenen goedkeuren als leerlingen in groep vier of hoger zitten. 

Eind groep drie, maar in ieder geval in groep vier  moeten kinderen uit hun hoofd kunnen rekenen. 

Wat is er op tegen als een kind op zijn of haar vingers rekent? 

- Vinger-rekenen betekent tellen en verder tellen, het is geen optellen en aftrekken. 

- Het is omslachtig en daardoor soms onbetrouwbaar.

- Vinger-rekenen kost tijd.

- Je hebt maar tien vingers en geen twintig, honderd of duizend...

Het is handiger om uit je hoofd te rekenen: 

- Je rekent met sprongen; dit is optellen en aftrekken.  

- Met de juiste strategie, reken je nauwkeurig.

- Met de juiste strategie, reken je veel sneller.

Als het uit-je-hoofd-rekenen zoveel gemakkelijk, sneller en nauwkeuriger is, waarom rekenen kinderen in groep vier (of hoger) dan nog op hun vingers?

Ik kan maar één ding bedenken: ze kunnen niet anders. 
Ze hebben niet geleerd hoe ze de sommen in gedachten  moeten uitrekenen, uit je hoofd dus.

       →     

 

En als er 'niks' in gedachten is, dan blijft er maar één strategie over: DOEN!

In groep drie mogen kinderen nog heel veel 'doen': met blokjes, fiches, dobbelstenen, eierdozen ...  

 

en met hun vingers! 

Als kinderen in groep vier (of eerder) alle hulpmaterialen (en vingers) aan de kant moeten schuiven en ze geen idee hebben hoe ze 'in hun hoofd' moeten rekenen, dan rest hen maar één ding: stiekem op hun vingers rekenen (of de tekeningen aan de wand, de bakstenen in de muur, de tegels in het plafond). 

En dan kom ik terug bij mijn beginvraag: Als kinderen in groep vier (of hoger) nog op hun vingers rekenen... vind ik dat dan oké?

Nee! Omdat 'in je hoofd' rekenen nu eenmaal effectiever is, sneller, betrouwbaarder, omdat je maar tien vingers hebt en geen honderd, duizend of tienduizend vingers ....

Ja! Als het 'in je hoofd rekenen niet lukt' en niemand heeft je dat kunnen leren, dan zou ik zeggen: 'Gebruik alsjeblieft je vingers. Niet stiekem, maar openlijk'!

Stiekem op je vingers rekenen roept schaamte op. Dat vind ik pas erg!
Niemand heeft hem of haar geleerd hoe het 'in zijn of haar hoofd' kan rekenen.
Dat is niet het probleem van de leerling, maar vooral een signaal voor zijn of haar omgeving. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) die (stiekem) op zijn of haar vingers rekent?  

Leer hem of haar in in gedachten te rekenen! 

Heb je vragen over rekenen of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter kan helpen om het in gedachten te leren rekenen? 

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

Tot de volgende blog.  

Met beeldende groet,

Ilse Schreuder    

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.