OnderwerpIs 'BLONEN' hetzelfde als woorden overschrijven?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Hij vertelt me dat hij al best veel huiswerk krijgt.

Hij moet een paar keer per week lezen.
Hij moet de tafels oefenen.

En hij moet woordjes schrijven.

"HEEL VAAK"! Hij trekt een nors gezicht.

'Hij bedoelt Blonen', zegt zijn moeder.

'De juf heeft uitgelegd dat Blonen belangrijk voor hem is', verduidelijkt ze. 'Hij maakt veel fouten!'

'Wat is Blonen'?, vraag ik hem.

'Oh, gewoon overschrijven'.
 

  

Tien jaar geleden had niemand van Blonen gehoord. 
Nu weten heel veel kinderen en ouders dat Blonen bij het vak spelling hoort.

'Helpt het Blonen', vraag ik.
'Word je met Blonen beter in spelling'?

Hij haalt zijn schouders op.

Zijn spellingresultaten zijn meestal onvoldoende.
'Bloont' hij dan wel op de goede manier?

Daarom vertel ik hem over het mannetje BLOON. 

"Er was eens een mannetje en dat heette BLOON.

BLOON hield van verhalen schrijven.
Maar er was één probleem.
Hij schreef veel woorden fout.
Daardoor begreep niemand wat hij geschreven had.

Omdat BLOON heel erg van chocolode hield, wilde hij een verhaal over chocolade schrijven.

Maar hoe schrijf je nu 'chocolade'?
BLOON wist het niet.

Als hij aan 'chocolade' dacht, zag hij een grote reep voor zich.


Het water liep hem al in de mond.

Maar welke letters hoorden nu bij het plaatje van chocolade?

BLOON had geen idee.

Daarom ging hij naar de winkel en kocht een grote reep.
Eenmaal thuisgekomen bestudeerde hij alle letters die op de wikkel stonden en besloot de reep daarna op te eten.

De wikkel gooide hij weg.

Oeps. 

Nu wist hij weer niet hoe hij chocolade moest schrijven.

Er zat maar één ding op. Hij ging opnieuw naar de winkel en kocht weer een reep. 
Toen hij achter zijn bureau zat, dacht hij goed na.

Als hij de reep weer op zou eten en de wikkel daarna opnieuw weg zou gooien, zou hij de letters van chocolade niet meer weten.  

Hoe kon hij dat nu oplossen?

Hij dacht heel lang na en ineens wist hij het.

Hij moest niet alleen het plaatje van chocolade onthouden, maar ook de letters!
Als de letters in zijn hoofd zouden zitten, zou hij het woord chocolade nooit meer vergeten!

BLOON verzon een manier om de letters te onthouden.

1. Bekijk het woord en spreek het hardop uit!

2. Lees alle letters spellend!

3. draai het woord Om of dek het af!

    - Zie je de letters in gedachten?

4. Schrijf het woord Op!

5. Kijk het woord Na, letter voor letter.

BLOON oefende de stapjes en tatatada...

 

BLOON wist eindelijk hoe je chocolade moest schrijven.
Hij hoefde geen wikkel meer te kopen, de letters zaten in zijn hoofd."

Na dit verhaal kijkt de jongen me aan.
'N
u weet ik waarom spelling steeds niet lukt!'

'Ik had net als BLOON steeds plaatjes in mijn hoofd in plaats van letters'!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) dat aan plaatjes denkt in plaats van aan de letters van woorden?

Leer hem of haar de stapjes van BLOON! 

Heb je (andere) vragen over spelling?

Of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter misschien kan helpen bij spelling, of bij andere vakken?

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

Tot de volgende blog. 

Met beeldende groet,

Ilse Schreuder 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.