OnderwerpSpelling = goed kunnen puzzelen.
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Hij komt met zijn moeder langs voor een intakegesprek.  
Zijn ouders vertellen dat zijn spellingresultaten onvoldoende zijn.

Vrijwel elk half jaar staat er in zijn rapport achter het vakje Citotoets Spelling: 'V-'.

Hij scoort dik onder de norm.

Hij oefent veel. 
Op school....
Thuis....

Zijn ouders begrijpen er niks van.
Want hoe vaak hij ook oefent, hij schrijft zonder blikken of blozen 'fliegtuig' of 'draaje' in plaats van 'vliegtuig' of 'draai'. 

Waarom kan hij eenvoudige woorden toch maar niet onthouden? 

  

Spelling is een lastig vak. Dat vooropgesteld.
Er zijn zoveel woorden die je als jonge leerling moet zien te onthouden!
Er zijn zoveel verschillende regels en afspraken?

Voor je het weet is het chaos in je hoofd.

Of er zit 'niks' in je hoofd.
Lege beelden dus!

De moeder van deze jongen vindt spelling heel simpel.   
'Geen idee hoe ik woorden onthoud', zegt ze, 'Ik weet het gewoon. En al die spellingregels die kinderen moeten leren', voegt ze er aan toe, 'Ik kan me echt niet herinneren dat ik dat vroeger ook zo geleerd heb'. 

Tja...?!

Ik leg de moeder uit hoe spelling werkt:  

Stap 1. Met je oren hoor je klanken.
Stap 2. In je hoofd vindt vervolgens een vertaling plaats, van klank naar...de bijbehorende letter(s).
Stap 3. De letter(s) schrijf je vervolgens op.

Van klanken naar letters dus.

'Spelling is eigenlijk net een puzzel', vertel ik de moeder.
'Je moet in gedachten uitzoeken welke letter bij welke klank hoort'!  

Als je jong bent en nog maar van weinig woorden de schrijfwijze weet, moet je tijdens het puzzelen een aantal dingen  nagaan.

En al heb ik werkelijk geen idee hoe  jouw of mijn geheugen uitziet of dat van je kind, ik stel me zo voor dat er ergens in je geheugen twee (spelling)kasten staan.

Eén hele grote kast. Hierin zitten de woorden die je al weet.  
Je weet bijvoorbeeld hoe je 'chocolade' moet schrijven. Je hebt er een woordbeeld van.
Als je een woordbeeld hebt, zie je met je ogen dicht de schrijfwijze in gedachten voor je.

De meeste volwassenen hebben trouwens héééél veel woorden in deze kast opgeslagen. 

De meeste jonge kinderen maar heel weinig.
Die moeten de kast gaandeweg de basisschool nog gaan vullen.

Maar dan komt het.
Als je jong bent en je nog niet zoveel woorden kent..., wat doe je dan als je een woord niet weet?

Dan maak je in gedachten gebruik van de ladekast.
Die is een stuk kleiner.

Het ladekastje bestaat uit vier laden.

Elke lade staat voor een strategie.
In de lade vind je aanwijzingen wat je moet doen om de woorden foutloos te kunnen schrijven. 

De luisterstrategie vertelt het volgende:

'Geef elke klank die je hoort, precies dezelfde letter'. 

De lade van de 'regelstrategie' en de 'net als strategie' zijn speciale lades. In tegenstelling tot mijn plaatje, zijn deze lades in werkelijkheid een stuk groter. Als je de lade namelijk opendoet, dan vind je er heel veel vakjes.

Elk vakje staat voor een categorie.
En een categorie is niets anders dan een afspraak hoe we de klanken naar letters vertalen.

Bijvoorbeeld:

'Ik hoor met mijn oren 'ir', ik schrijf met mijn pen 'eer'.

Of:

'Ik hoor met mijn oren 'eew', ik schrijf met mijn pen 'eeuw'.

Als kinderen spelling moeilijk vinden zoals de jongen uit mijn verhaal, dan komt dat vaak door twee dingen:

1. In de grote woordkast zitten te weinig woordbeelden en...

2. Als kinderen een woord niet weten, vergeten kinderen te puzzelen.  Ze maken vaak alleen gebruik van de lade 'luisterstrategie': 'ik schrijf het woord op zoals ik het hoor'.

Ik vertel de moeder dat ik haar zoon de komende tijd ga leren 'puzzelen'.
Puzzelen met klanken en letters, met strategieën en categorieën én met het vullen van de grote kast. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een kind (of leerling) dat te weinig woorden in de grote woordkast heeft en te vaak alleen maar gebruik maakt van de luisterstrategie? Leer hem of haar puzzelen! 

Heb je (andere) vragen over spelling?

Of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter misschien kan helpen bij spelling, of bij andere vakken?

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

Tot de volgende blog. 

Met beeldende groet,

Ilse Schreuder

 

 

 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.