OnderwerpHeeft jouw kind moeite met de 'b' en de 'd'?

 

Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor ouders

Hallo Guest,

Leren lezen valt niet mee!
Sommige kinderen worstelen en ploegen zich letterlijk door een brei van letters en klanken heen. Al doende leert men, dat is zeker.  

Beruchte letters tijdens het leren lezen zijn de: b / d. Veel kinderen draaien deze letters om.

Zoals beloofd zou ik in deze blog tips geven hoe ik kinderen o.a. leer deze letters uit elkaar te houden. 

Het zal je vast niet verbazen dat ik een 'beeld' van de letters probeer te koppelen aan de 'klank'. In mijn praktijk draait tenslotte veel, zo niet alles om 'beelden'. Ik gebruik hier het spel 'Letterwijs' voor, van de leesmethode 'Leeslijn'. 
Gebruikt de school van jullie kind ook de methode 'de Leeslijn'? Vraag dan of je de letterkaartjes mag kopiëren.
Gebruikt de school van jullie kind een andere leesmethode? Knutsel dan zelf letterkaartjes.

Mijn stappenplan om de 'b-d' uit elkaar te houden, is gebaseerd op het spel 'memory' en gaat als volgt:

  

1.
Maak een serie kaartjes van de letters 'b' en 'd'.
Maak van elke letter twee kaartjes.
Maak minstens twee tweetallen van zowel de 'b' als de 'd'. 
Voorzie de letters 'b' en 'd' van een herkenbaar plaatje dat begint met de letter 'b' en 'd'.
De leesmethode 'Leeslijn' gebruikt het plaatje 'dak' voor de 'd' en het plaatje 'bot' bij de 'b'.

Maak ook kaartjes van de letters 'b' en 'd' zonder plaatje.
Vul de letters 'b' en 'd' aan met een aantal andere letters uit het alfabet die jullie kind al kent (zonder plaatje). 

 

2.
De eerste keer (keren) oefen je alleen met de kaartjes 'b' en 'd' die voorzien zijn van een plaatje.
Schud de kaartjes en leg ze op een stapel.
Je draait een kaartje om, daarna benoemt je kind de letter.
Soms noemen kinderen eerst het plaatje en dan pas de letter, zoals: 'dak' ..... 'd'. In het begin is dat niet erg. Gaandeweg kun je de afspraak maken om het woordje 'dak' niet meer hardop te zeggen.
Als je kind een paar keer geoefend heeft met alleen de 'b' en 'd', vul je de stapel aan met kaartjes van andere letters die je kind al kent.  

 

3.
Als je kind de letters 'b' en 'd' redelijk vlot kan benoemen, wordt het tijd voor een spelletje memory. Vul de plaatjesletters 'b' en 'd' aan met een aantal letters die je kind al kent en laat het tweetallen zoeken. Elke keer dat je kind een letter omdraait, moet het eerst de letter benoemen. 


4.
Als je zowel stap 2 als 3 een aantal keer geoefend en gespeeld hebt, wordt het tijd om de oefening moeilijker te maken. Nu gebruik je de letterkaartjes zonder plaatje.
Je legt de letterkaartjes met het 'plaatje' er open bij. Dit zijn de 'spiekkaartjes'.
Je draait net als bij stap 2 steeds een kaartje om, waarna je kind vertelt hoe de betreffende letter heet.
Je kind mag 'spieken', maar het kan ook al proberen om zonder steun van de spiekkaartjes de letters bij hun klank te benoemen. Je kunt de spiekkaartjes ook steeds verder weg leggen

5. 
Nu volgt opnieuw het spel memory, ook nu met de 'b' en 'd' zonder plaatjes.
De spiekkaartjes liggen er nog bij, voor het geval je kind nog niet helemaal zeker is.

6. 
Als je kind steeds zekerder wordt van de letters 'b' en 'd' en de spiekkaartjes nauwelijks meer nodig heeft, komt de finale in zicht.
Oefen en speel nu stap 4 en 5, zonder de spiekkaartjes.
Leg de spiekkaartjes in het begin nog wel, omgekeerd, onder handbereik.
In geval van 'nood' of 'paniek' is de afspraak dat je ALTIJD mag spieken.
   

Veel succes, maar vooral veel plezier. 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit een waardevol artikel? Stuur het gerust naar anderen door of laat me weten wat je ervan vindt.
Mijn volgende blog staat trouwens opnieuw in het teken van leren lezen. Dan wil ik het gaan hebben over ontspannen leren lezen. Met de nadruk op 'ontspannen'.

Heb je (andere) vragen over lezen? Of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter misschien kan helpen bij het lezen of bij andere vakken?

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

Tot de volgende blog. 

Ilse Schreuder

 

 

 

 

   

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.