OnderwerpHeb jij een beeld bij rekenen?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

                          Blog voor ouders

Hallo Guest,

In mijn vorige blog vertelde ik je over het jongetje met concentratieproblemen. Eigenlijk had hij vooral moeite met zich een beeld vormen van de instructies die ik hem gaf bij het vak spelling. Toen hij zich geen beeld van mijn woorden kon vormen, zag hij maar één uitweg: wegdromen!

In deze blog wil ik je vertellen over een meisje wat heel eenvoudige sommen niet kan uitrekenen. Ze zit in groep vijf. Zij heeft ook beelden nodig bij uitleg, en vooral een beeld bij getallen en sommen.  

Eerst moet ik je nog even vertellen dat kinderen in groep drie leren optellen en aftrekken tot 20. In groep vier tot 100, in groep vijf tot 1000. 

Het meisje wat bij mij langskwam zit in groep vijf en ze is heel traag met rekenen. Ze krijgt haar werk nooit af en haalt bij de Cito toetsen van het leerlingvolgsysteem steevast de laagste score. Haar leerkrachten helpen haar waar ze kunnen, maar toch lukt het haar niet om betere cijfers te halen. 

  

Het allerergste was dat ze zichzelf dom vond. Erger nog, ze wist zeker dat ze het domste meisje van de klas was. En dat iedereen van een afstandje al aan haar kon zien dat ze niet kon rekenen. Ze ging letterlijk gebukt onder het rekenen. Ze werd somber, had geen zin meer in school en schoot bij het minste of geringste uit haar slof. 

Hoe nu verder?

Gelukkig kwamen haar ouders bij mij langs. En zo gingen we samen aan de slag.
En we begonnen weer bij het begin, bij het leren optellen en aftrekken tot 10 en tot 20.

Waarom?

Omdat rekenen een vak is wat uit heel veel verschillende soorten sommen bestaat. Kijk maar eens in een rekenboek.

Toen ik als ouder voor het eerst in het rekenboek van mijn oudste dochter keek, dacht ik dat ik gek werd. Wat zag het er allemaal ingewikkeld uit, en alhoewel ik de antwoorden echt wel wist, verbaasde ik me erover dat mijn dochter wegwijs kon worden uit haar rekenboek. 

En al deze verschillende soorten sommen hebben één gemeenschappelijke basis; om ze te kunnen uitrekenen moet je moet kunnen optellen en aftrekken (of vermenigvuldigen en delen).

En pas als je tot 10 kunt rekenen, dan pas kun je tot 20 leren rekenen. En als je tot 20 kan rekenen, dan pas kun je leren rekenen tot 100. En als je dat snapt, dan is het echt een 'eitje' om tot 1000 te leren rekenen. En zo gaat het steeds maar verder.

En als er ergens onderweg in dat hele rekenproces één schakel ontbreekt, dan zakt alles als een kaartenhuis in elkaar. 

En dat was precies wat er bij dit meisje gebeurd was. 

Toen ze eind groep drie zat, had ze geleerd om de sommen tot 20 uit te rekenen. Dat ging prima!
Maar............ alleen als ze haar vingers mocht gebruiken, of haar rekenrek. 

Toen ze in groep vier kwam, ging het rekenboek al snel verder met het optellen en aftrekken tot 100.

Hoe doe je dat trouwens, sommen tot 100, met je vingers? 

Dat lukt echt niet! Trouwens, het mocht ook niet, alhoewel dit meisje het toch wel stiekem probeerde.
Ze had er wel iets op bedacht: ze telde tijdens het uitrekenen (alweer) stiekem de plafondtegels.


Zo kon ze de sommen altijd uitrekenen.  

Maar jij snapt dan ook: Rekenen kost op deze manier HEEL VEEL TIJD.

En optellen en aftrekken is echt iets anders dan (plafondtegels of je vingers) tellen.

Geen wonder dat het rekenen zo traag ging.

Maar wat was nu haar echte probleem?
Ik ben nog vergeten te zeggen dat ze best wel slim is. Daar kon het dus niet aan liggen!

Haar echte probleem was dat niemand haar geleerd had dat ze zich van getallen en sommen een beeld moest vormen.  

De leerkracht vertelde met woorden de som!

De leerkracht schreef de sommen ook op!     

Maar wat ontbrak was het beeld! Een beeld waar ze mee kon denken. Een beeld waarmee je een som in gedachten kan uitrekenen.

                                              

Omdat deze blog nu al aardig lang is geworden, zal ik je de volgende keer vertellen hoe ik haar leerde zich van eenvoudige sommen een beeld te vormen. En toen ze dat eenmaal doorhad, ze razendsnel (echt razendsnel) leerde rekenen! 

Heb je vragen over rekenen? Of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter misschien kan helpen bij het 'vullen van lege beelden'?  

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

 

Tot de volgende blog. 

Met beeldende groet,

Ilse Schreuder 

 


 

 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.