OnderwerpLet je even op!
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Hallo Guest,
 

In mijn praktijk komen veel kinderen langs die naast een leerprobleem ook moeite hebben om zich te kunnen concentreren.

Een lastig probleem.

Door naar deze kinderen te kijken, kwam ik tot de conclusie dat er verschillende soorten concentratieproblemen zijn. Dit is puur een waarneming, en zeker niet op wetenschappelijke feiten gebaseerd.  

In mijn vorige blog heb ik je over de drie type concentratieproblemen verteld en ook over het dromerige meisje wat aan 'denktopsport' deed.

Deze keer wil ik je over een jongen vertellen. Hij zat een paar jaar geleden bij mij in de klas en had overduidelijk last van concentratieproblemen. 

Dat ging ongeveer zo:

  

We zijn met het vak spelling bezig. In mijn driedubbele combinatiegroep geef ik de instructies altijd aan de instructietafel. Het jongetje zit, zoals altijd, naast me.  
Ik heb de kinderen net verteld dat ik ze de spellingregel ga leren waarbij één klinker van de dubbele klinker verdwijnt.

Sommige kinderen zitten al instemmend te knikken. Zonder uitleg snappen ze al over welke woorden het gaat:Niet knoopen, maar knopen, niet aapen, maar apen.

Het jongetje met de prachtige blauwe ogen doet duidelijk nog niet mee. Hij kijkt verlangend naar buiten.  

"Let je even op".

Hij kijkt me onmiddellijk aan. Zijn blauwe kijkers verdwijnen in mijn groene kattenogen.

Ik start mijn uitleg. 

"Deze regel hoort bij woorden van twee of meer klankgroepen. Als je aan het einde van een klankgroep een lange klinker hoort....."

Ik kijk naar mijn kleine buurman. Hij is alweer 'verdwenen'. Waarschijnlijk is hij ergens 'buiten', daar waar het leven een stuk aangenamer is dan in het saaie klaslokaal.

"Let eens even op"!

Opnieuw kijkt hij me aan. Weer staren die prachtige blauwe kijkers naar mijn groene.

"Blijf je er nu bij?", doe ik nog een poging.

Hij knikt instemmend, zijn blik nog steeds op mij gericht.

Als de kinderen even later naar hun tafels teruglopen, de werkschriften onder hun arm, hou ik het jongetje tegen. Ik vraag hem of hij het begrepen heeft, of hij weet wat hij moet doen?

Hij schudt zijn hoofd en haalt zijn schouders op.

Ik denk na:

Hij zat naast me, hij hoorde mijn stem, hij keek me aan en als ik hem vroeg naar het digibord te kijken, keek hij mee. Maar ik kon aan zijn blik zien dat hij er niet bij was. Zijn ogen keken, maar zijn blik was leeg.

Geen aandacht.
Geen concentratie.

Hij was afgehaakt bij mijn abstracte woorden en uitleg. Hij had last van 'lege beelden'.

                                                             

                                           Lege beelden =  afhaken = geen concentratie 

Ik had met mijn mond veel te veel woorden over hem heen 'gespuugd' en geen rekening gehouden of hij wel 'beeld' had bij wat ik vertelde:

                                                   

Kinderen zoals dit jongetje hebben zo op het eerste oog veel last van hun concentratie.

De concentratie lijkt de oorzaak van het leerprobleem.

Ik draai het om en begin bij het leerprobleem. 
Ik 'vul' de lege beelden met krachtige 'plaatjes', zodat een kind mijn uitleg weer begrijpt.
Meestal gaat het daarna stukken beter met de concentratie! Het kind hoeft immers niet meer af te haken bij mijn woorden/uitleg. En dat is iedere keer weer geweldig om mee te maken!

Heb je vragen over concentratie? Of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter misschien kan helpen bij het 'vullen van lege beelden'? 

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl 

In mijn volgende blog wil ik het nog een keer over lege beelden hebben. Kinderen die moeite hebben met rekenen, en dan met name moeite met het automatiseren van eenvoudige sommen en de tafels, hebben namelijk ook vaak last van lege beelden. Hoe dat zit vertel ik je de volgende keer.

Tot de volgende blog.

Met beeldende groet,


Ilse Schreuder 

 



 
 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.