OnderwerpHelp, ik snap het niet!
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Hallo Guest,
 

In mijn vorige blog vertelde ik je over 'botsende plaatjes'. Herkende je dit?

In deze blog wil ik je vertellen over 'lege plaatjes'.
Meestal praat ik trouwens over 'lege beelden'.

Deze week kwam er een meisje bij mij in de praktijk die ze ook had: lege beelden!
We waren aan het rekenen. Ik vroeg haar een eenvoudige som uit te rekenen,
zoals 7 + 6 = ?
Ze staarde een poosje voor zich uit.  
Ik vroeg haar waar ze aan dacht.
Het was even stil, toen zei ze:
'Er gebeurt niks in mijn hoofd'.  

 

  

Als er niks in je hoofd gebeurt, en 'plaatjes of beelden uitblijven', dan voelt dat heel vervelend. Zeker op school als de juf of meester op een antwoord wacht, als je een opdracht moet maken, als je... 

Is het zo bijzonder: 'lege beelden'? Volgens mij niet. Iedereen heeft wel eens een leeg beeld, iedereen weet wel eens iets niet en als kind hoef je toch ook niet alles te weten?

Maar het wordt anders als je na (herhaalde) uitleg van de leerkracht nog steeds geen beeld heb.  

HELLUP! Lege beelden! Wat nu?

In feite is de oplossing simpel. Als er geen plaatje is, maak dan gewoon een plaatje! Zo moeilijk is dat toch niet? 

Plaatjes in je hoofd maken gaat inderdaad gemakkelijk als je een goed verhaal vertelt over bijvoorbeeld ridders en kastelen, over rivieren en kanalen, over rupsen en vlinders. Misschien heb jij ook wel een kind wat helemaal opgaat in een mooi, goed of interessant verhaal. Een kind wat zich jouw verhaal levendig kan voorstellen.

Trouwens, leerkrachten ondersteunen hun uitleg en verhalen sinds de komst van digiborden vaak met levensechte beelden, filmpjes en platen. En dan is het toch gewoon een kwestie van importeren: van plaatje op de computer/boek/digibord... naar een plaatje in je hoofd. Simpel toch? Voor de meeste kinderen wel, zeker de kinderen die geboeid zijn, geïnteresseerd en nieuwsgierig van aard zijn. 

Maar van sommige leerstof kun je minder gemakkelijk plaatjes maken, al zou je het nog zo graag willen. Want zeg nou zelf, weet jij hoe je een plaatje moet maken van 7 + 6? En dan bedoel ik niet de cijfers, maar een plaatje van de betekenis van deze som! Zodat je de som echt in je 'hoofd kan uitrekenen'.
Of een plaatje van een spellingregel, bijvoorbeeld van de regel stam + t?
Of een plaatje van het woord 'klankgroep'.
Of een plaatje van het woordje 'is'?
Of een plaatje van 4 x 7?

of een plaatje van ...

Kinderen die een voorkeur hebben om in 'plaatjes' te denken, hebben vaak moeite met dit soort abstracte leerstof. Ze horen de juf of meester wel. Ze luisteren ook naar ze, ze kijken zelfs naar de woorden of getallen op het bord, maar er blijft niks hangen in hun hoofd; lege beelden.

En als je een leeg beeld hebt, dan is er niks. En als er niks is, dan kun je ook niets onthouden. En met een leeg beeld kun je dus ook geen antwoord op vragen geven, geen sommen maken in je schrift, geen..

Als je lege beelden hebt, ga je op zoek naar trucjes, zoals op vingers tellen terwijl dat niet meer mag, of je krijgt een héél slordig handschrift, of je droomt 'uren' voor je uit, of je wordt  juist heel druk, of je wordt de clown van de klas, of je moet steeds maar naar het toilet, of je hebt heel vaak hulp nodig of je ben juist heel stil....

Het is mijn missie om voor abstracte leerstof 'plaatjes' te vinden, te maken of te ontwerpen. Net zoals voor het meisje dat deze week bij mij was. En als ik plaatjes maak, zoek of ontwerp, dan moet een kind zich die plaatjes wel goed kunnen voorstellen, ze kunnen onthouden én ermee kunnen denken.

Wat kun jij je bijvoorbeeld gemakkelijker voorstellen bij het getal zeven:
een plaatje van zeven (willekeurige) blokjes 

of een plaatje van een eierdoos, waarin zeven eieren zijn gelegd?    


Het is trouwens een enorme geruststelling voor een kind als het begrijpt waarom hij of zij een antwoord niet weet,
leerstof niet kan maken, veel fouten heeft in... 

Dan heeft het dus last van lege beelden! 

'Oh, is dat het'?

Ja, dat is het! En wat kan je eraan doen?

Tja... de leerstof vangen in 'plaatjes'. Maar dat is dan vooral een uitdaging voor de leerkracht, ouder, begeleider...

Wil je meer weten over ‘lege’ beelden? Gaat jullie zoon of dochter misschien gebukt onder 'lege beelden' en vraag je je af ik hem of haar zou kunnen helpen met het leren?
Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl

In mijn volgende blog wil ik je vertellen over concentratie. Of beter gezegd, als een kind zich niet kan concentreren. Daar hebben best veel kinderen last van. Tot mijn volgende blog.

Met beeldende groet,

Ilse Schreuder

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.