OnderwerpWil je ook rust in huis?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Hallo Guest,
 

Rust in huis

In mijn vorige blog vertelde ik je hoe ik erachter kwam dat ieder van ons gezin op een andere manier denkt. Het lijkt misschien wat simpel: praten over hoe je een boom ziet, maar voor mij was het toentertijd echt een eyeopener.  

Sinds dat gesprek over die ‘boom’, wordt er tot op de dag van vandaag bij mij thuis regelmatig aan de keukentafel over ‘plaatjes’ gepraat. In mijn vorige blog vertelde ik je dat ik het deze keer over ‘botsende plaatjes’ zou hebben. Ik had nog nooit van ‘botsende plaatjes’ gehoord, tot een trainer hier ooit over vertelde. 

Ik zal je een voorbeeld geven, dan wordt meteen duidelijk wat ik met ‘botsende plaatjes’, bedoel.

 

  

's Morgens was haar zoon in zijn lange broek naar school gegaan. In de loop van de ochtend werd het lekker zonnig en warm. Onder de middag spoorde de moeder haar zoon aan om wat luchtigers aan te trekken. Ze had zijn korte broek, boven, al klaar gelegd. Toen haar zoon de blauwe, korte broek op zijn bed zag liggen, sputterde hij flink tegen en weigerde, tot grote ergernis van zijn moeder, de korte broek aan te trekken. Na veel woorden, begreep de moeder pas dat hij wel een korte broek aan wilde, maar dan zijn rode. Helaas was zijn rode broek te klein geworden. Moeder verloor de strijd en zo ging haar zoon die middag weer in zijn lange broek naar school.

De moeder keek mij vragend aan: 'Snap jij nu waarom hij zo moeilijk doet'?

En ja, ik begrijp het wel. Dit noem ik nu ‘botsende plaatjes’.

Het ‘plaatje’ van de moeder was dat haar zoon zijn blauwe korte broek aan zou trekken.
Het plaatje van haar zoon was dat hij zichzelf al zag lopen in zijn rode korte broek. 

Bij kinderen (maar ook volwassenen) die in beelden denken, is het laatste plaatje waar iemand aan denkt, erg 'sterk’! En zo’n ‘sterk plaatje’ (of gedachte) kan niet zomaar ingewisseld worden voor een ander ‘plaatje’ (of gedachte). Deze plaatjes (van moeder en zoon) botsten dus duidelijk met elkaar.

In mijn trainingen probeer ik botsende plaatjes te voorkomen. Ik zorg ervoor dat 'mijn plaatje' ook het 'plaatje van het kind' wordt. Daarom maak ik meteen bij binnenkomst kinderen deelgenoot van alles wat er komen gaat, alles wat we gaan doen, hoeveel tijd we daarmee bezig zijn, wanneer er pauzes zijn, hoe lang, waar…. 
Ik schrijf de hele planning uit, zoveel mogelijk voorzien van pictogrammen. Het belangrijkste komt daarna: ik probeer me altijd te houden aan wat ik van tevoren heb afgesproken. Deze structuur brengt rust in de training. Kinderen weten wat er gaat gebeuren, weten wat er van ze verwacht wordt en wat ze gaan leren. Er zijn geen botsende plaatjes. Rust en duidelijkheid in een training is belangrijk, want als er onrust is, kan een kind niet tot leren komen.

Wil je ook rust in huis, een kind dat meewerkt?

Beschrijf je eigen ‘plaatje’ (wat je van plan bent, wat je wilt…) duidelijk en op tijd aan je kind. Overval je kind er zeker niet op het laatste moment mee, dan heeft het al zijn 'eigen' plaatje gevormd. Geef je kind de tijd om van ‘jouw’ plaatje zijn ‘eigen’ plaatje te maken. Beschrijf bijvoorbeeld:

- Wat je kind gaat doen
- Met wie het gaat doen
- Wanneer het iets gaat doen
- Hoe het iets moet doen
- Waar het iets gaat doen..

Nog duidelijker wordt het, als je je ‘plaatjes’ ook opschrijft in een week- of dagplanning.

Wil je meer weten over ‘botsende’ plaatjes of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter zou kunnen helpen met het leren? Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of info@beeldendleren.nl

In mijn volgende blog ga ik je vertellen over kinderen die ‘lege plaatjes’ hebben. Lege plaatjes zorgen voor problemen, zeker op school. Tot de volgende blog.

Met Beeldende groet,

Ilse Schreuder

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.