OnderwerpMoeite met het metriek stelsel?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor leerkrachten

Hallo Guest,

'In het recept staat dat je 3,5 deciliter water nodig hebt. Hoeveel milliliter is dat eigenlijk?'

Ze pakt meteen haar pen en gaat aan de slag. Ze schrijft en schrijft en schrijft.....

Ik kijk over haar schouder mee.

Ik zie dat ze een versje uitschrijft over stappen naar links of naar rechts.

Als ze klaar is, schrijft ze als in een telrij de inhoudsmaten op, beginnend bij de kiloliter.

Dan denkt ze een poosje goed na, kijkt nog eens naar het versje, dan weer naar de 'telrij'. 

'Het antwoord is 350 milliliter', zegt ze opgelucht.

  

Ze vertelt me aan het begin van het gesprek dat ze beter wil worden in het metriek stelsel.
Als ze een aantal opgaven voor me maakt, zie ik dat lang niet alle antwoorden fout zijn. 
Ik zie wel dat het rekenen haar veel tijd kost, dat ze afhankelijk is geworden van het versje en de telrij en dat ze geen idee heeft wat ze zich moet voorstellen bij de verschillende maten.  

In het plan wat ik voor haar maak, noteer ik in één van de doelstellingen dat ze de verschillende maten kan herleiden op formeel niveau, dus zonder versje en zonder schema of 'telrij' van de verschillende maten.

                                

Om dit doel te bereiken beginnen we bij de eerste stap om vlot te leren rekenen: het ontwikkelen van begripsvorming. Deze fase is essentieel om in een later stadium met de formele rekentaal te kunnen denken en rekenen.  

                                    

Ik ga op zoek naar een goede context.

'Een goede context is een afspiegeling van een werkelijkheidssituatie en is functioneel voor het doel dat men wil bereiken: het verlenen van betekenis aan het rekenen op school en ontwikkeling van rekenwiskundige concepten (uit: Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en dyscalculie; M. Groenestijn, C. Borghouts en C. Janssen, blz. 78).

Met een context wordt dus een strategisch gekozen afbeelding uit de werkelijkheid bedoeld, die naarmate de rekenontwikkeling groeit, steeds meer verkort kan worden weergegeven, zoals in een model of schema. Het doel is niet dat een leerling afhankelijk wordt van een afbeelding of schema, maar dat ze er juist steeds meer afstand van kan nemen, omdat ze de rekentaal echt begrijpt, zich er iets bij kan voorstellen en ermee kan denken en rekenen.   

En zo gaan we samen op zoek naar maten in haar echte leven.   
Maten waarmee ze kan denken, maten waar ze zich iets bij voor kan stellen.
Ze komt tot de volgende inzichten:

1 millimeter is net zo groot als een potloodpunt:

1 centimeter is net zo groot als de breedte van haar nagel: 

1 decimeter is net zo groot als de breedte van haar etui:

1 meter is net zo groot als een flinke voetstap:  

1 decameter is net zo groot als de lengte van haar woonhuis:  

1 hectometer is net zo groot als de lengte van een groot voetbalveld:  

1 kilometer is net zo groot als de afstand van haar huis naar haar oma:  


Nu ze een beeld heeft bij de verschillende maten, komt één van de belangrijkste fases in de training.

We gaan oefenen op het inslijpen van dit begrip, net zoals je dat bij het leren van de de tafels doet. 

'Waar denk je aan bij 1 decameter?'
"Waar denk je aan bij 1 centimeter?'
'Wat is groter, 1 hectometer of 1 decameter en waarom?'


Het helpt haar ook als we in deze fase allerlei voorwerpen en afstanden (schattend) gaan meten en deze uitdrukken in haar eigen maten en in de formele maateenheid:

'Hoe hoog denk je dat de tafel is? Met welke maateenheid kunnen we die hoogte het beste meten? Welke maat zouden we hier ook voor kunnen gebruiken?'


De hoogte van de tafel is dan bijvoorbeeld :

  • 7 etuis wat hetzelfde is als 7 decimeter óf
  • 70 vingernagels, wat hetzelfde is als 70 centimeter, óf
  • 700 potloodpunten, wat hetzelfde is als 700 millimeter.

Na een poosje oefenen kent ze alle maten uit haar hoofd, kent ze de volgorde, weet ze welke maat groter of kleiner is en kan ze me precies vertellen wat ze zich bij de verschillende maten voorstelt. Nu kunnen we naar de volgende fase: het leren herleiden van de verschillende formele maten, waarin ook het model van het metriek stelsel tijdelijk een plek krijgt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb je ook metriek-stelsel-zwakke leerlingen in de groep? Zijn ze ook afhankelijk van een schema? Werk dan eerst aan het begrip van alle meetkundige begrippen tot deze echt begrepen en geautomatiseerd zijn.    
 

Wil je reageren? Beantwoord deze blog of stuur me een mailtje: info@beeldendleren.nl.   


Met beeldende groet, 
 

Ilse Schreuder  

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.