OnderwerpEen zwakke speller; te weinig woordbeelden?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor leerkrachten

Hallo Guest,

Hij zit in groep zes en heeft een hekel aan spelling. De reden laat zich gemakkelijk raden. Zijn cijfers zijn altijd dik in orde, behalve voor spelling.

Hij leert zich suf op de woordlijsten die hij van school meekrijgt. Dat werpt op de korte termijn zeker zijn vruchten af. Er staan weinig onvoldoendes op het lijstje wat ik van school heb gekregen. Maar op de langere termijn kan hij de schrijfwijze van woorden niet goed vasthouden.

Als er meerdere spellingcategorieën door elkaar getoetst worden, zakken zijn scores behoorlijk. Zijn gewone schrijfwerk bevat veel fouten en op de halfjaarlijkse Cito-Spelling staan vooral IV- en V-scores.

Zijn motivatie om thuis nog keihard op spelling te oefenen, daalt. 'Ik kan het toch niet onthouden', moppert hij tijdens het intakegesprek. 

  

Ik vertel hem dat het bij spelling om 'twee kasten' gaat.

'De twee kasten', zo leg ik hem uit, 'staan symbool voor je geheugen, dus hoe je woorden kunt onthouden'.

'Er is één grote kast, hierin verzamel je door alle schooljaren (en je verdere leven) heen, héél véél woordbeelden.'


                                         

'Een woordbeeld is niets anders dan dat je in gedachten de letters van een woord  kunt oproepen.

                                   

Die woordbeelden komen in de grote geheugenkast als je woorden gaat 'BLONEN', door woorden te bekijken tijdens het lezen en door woorden over te schrijven.'

'Als er in jouw grote kast te weinig woordbeelden zitten, iets wat vaak het geval is bij kinderen die spelling moeilijk vinden, dan komt dat omdat je niet goed weet hoe je een woordbeeld moet maken'.

De jongen knikt. 'Ik wist niet eens dat er woordbeelden bestonden'.

'Als jij het woord 'chocolade' moet schrijven, waar denk je dan aan?', vraag ik.

Een grijns verschijnt op zijn gezicht. 'Aan een reep chocolade natuurlijk'.

                                                  

 'Als je die reep chocolade in de woordenkast stopt, helpt dat jou dan als je het woord chocolade moet schrijven?'

De jongen schudt zijn hoofd.
'Maar hóe krijg ik dan woordbeelden in mijn hoofd. In de woordenkast bedoel ik?'

'Dat is een goede vraag. Ik zal je uitleggen hoe we er in een spellingtraining voor kunnen zorgen dat er woordbeelden in jouw grote kast komen'.

1. 'Je moet eerst leren om plaatjes in je hoofd te maken. Plaatjes van mensen, dieren en voorwerpen. Die plaatjes in je hoofd moeten precies hetzelfde zijn als de werkelijkheid. Je mag er niets bij fantaseren, maar je mag ook niets vergeten'.

        

2. 'Dan ga ik je leren om letters als plaatje te onthouden. Eerst één letter, daarna twee, net zolang tot je wel tien of meer letters achter elkaar kunt onthouden'. 

       

3. 'Dan ga ik je leren om woorden als plaatje te onthouden'. 



4. 'En tot slot leer ik je het stappenplan van Blascon om woorden als plaatje in de grote kast te krijgen. Blascon is een mannetje dat ook eerder aan plaatjes dan aan de letters van woorden dacht. Hij bedacht een plan om de letters van woorden in zijn hoofd te krijgen'.  

                                            

'De eerste drie stappen zijn niet zo moeilijk.
De laatste stap is lastiger. 
Woordbeelden verdwijnen in het begin soms snel uit je woordenkast.
Dus moeten we regelmatig even oefenen, tot de woordbeelden goed in de kast blijven zitten.'

'Wil je ervoor gaan?', vraag ik de jongen.

Hij denkt even na en knikt dan glunderend.

Hij pakt zijn jas en loopt naar de deur. Als hij de deurkruk beetpakt, draait hij zich om.
'Je hebt nog niets verteld over de tweede kast'.

'Klopt', zeg ik. 'Dat leg ik je de volgende keer uit'.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb je spellingzwakke leerlingen in de groep? Hebben ze te weinig woordbeelden? Leer ze eerst wat plaatjes in je hoofd zijn, hoe je dat doet met gewone dingen, dan pas met letters en tot slot met woorden. 

Wil je reageren? Beantwoord deze blog of stuur me een mailtje: info@beeldendleren.nl.  


Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder  

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.