OnderwerpLeren splitsen met eierdozen
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 
Blog voor leerkrachten

Hallo Guest,

Ze zit in groep 5 en ze heeft moeite met rekenen. Eenvoudige sommen tot 20 en 100 zijn niet geautomatiseerd.
Als ze denkt dat niemand het ziet, rekent ze stiekem op haar vingers.

Tijdens het intakegesprek valt me op dat veel splitsingen niet gememoriseerd zijn.

Zonder parate kennis van de splitsingen kan ze niet in sprongen over een tiental rekenen en moet ze noodgedwongen tellend (op haar vingers) blijven rekenen.  
 
Mijn plan van aanpak is nu duidelijk.
Ik begin bij het begin: eerst leer ik haar de getalinhouden, daarna leer ik haar splitsen.   

  

Ik doorloop bij het leren splitsen de fases van het handelingsmodel.

Anders dan in groep drie, waar tijdens de informele fase vaak het splitsdoosje of fiches gebruikt worden, leer ik haar de splitsingen met hulp van de eierdoos.  

Dat heeft een reden. Als kinderen de splitsingen handelend mogen uitvoeren, voldoen het splitsdoosje en de fiches nog prima.   

                         


Als het concrete materiaal in de daaropvolgende fases steeds meer wordt afgebouwd, krijgen sommige kinderen het moeilijk. Het lukt ze niet goed om de splitsingen als denkbeeld te onthouden. Meestal omdat de fiches of balletjes van zichzelf geen structuur hebben. 

                                               

 

Daarom besluit ik haar de splitsingen te leren met hulp van de eierdoos.
Eerder had ik haar al de getalbeelden geleerd, waarbij ze leerde dat elk getal een vaste plek heeft in de eierdoos.
Een vaste plek schept orde en geeft daardoor houvast.

                                    

Nu doorlopen we per getal de fases van het handelingsmodel.
Elke fase oefenen we net zolang tot ze alle splitsingen van het getal gemakkelijk kan vinden.

Informeel handelen:
Eerst leer ik haar wat splitsen is; een hoeveelheid blokjes, fiches of eieren verdelen.
Dan geef ik haar een splitskaartje en laat haar het getal zeven splitsen.

Ik benoem het eerste getal.
Daarna plaatst ze het splitskaartje op de juiste plek en benoemt de hoeveelheid eieren achter het splitskaartje. 

         

'Zeven is: twee voor en vijf achter (het kaartje)'.

Concrete voorstelling:
Nu mag ze het splitskaartje niet meer gebruiken., maar nog wel naar de echte eieren of naar een afbeelding van de eieren kijken. Al kijkende, plaatst ze in gedachten het splitskaartje achter het getal wat ik benoem en vertelt hoeveel eieren ze achter het kaartje ziet.

                
'Zeven is: drie voor en vier achter (het kaartje)'.

Abstracte voorstelling:
De eierdoos gaat dicht, het splitskaartje is niet meer nodig.
Ze stelt zich het getal zeven in gedachten voor: een rij van vijf en twee eieren ernaast.
In gedachten stopt ze het splitskaartje achter het getal wat ik benoem.
In gedachten ziet ze hoeveel eieren achter het splitskaartje liggen.

 

'Zeven is vier voor en drie achter (het kaartje)'.

Tot slot geef ik haar een splitspel mee naar huis zodat ze de fases concrete en abstracte voorstelling thuis ook nog kan oefenen.

Een week later kent ze de splitsingen van buiten.
Nu is het een kwestie van een aantal weken bijhouden en dan kan ik haar probleemloos met sprongen leren rekenen. Er gaat een wereld voor haar open als blijkt dat ze na een poosje oefenen de antwoorden weet op de bewerkingen tot 20 en 100. Geweldig! 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je reageren? Beantwoord deze blog of stuur me een mailtje: info@beeldendleren.nl.  

Wil je praktische  handvatten hoe je (rekenzwakke) leerlingen rijgend met sprongen leert optellen en aftrekken tot 20 en 100?

In het voorjaar van 2016 (april/mei) en in het najaar van 2016 (oktober / november) organiseer ik weer een workshop 'Hoofdrekenen, een eitje'.   

Wil je je meteen al aanmelden, heb je een vraag óf wil je de folder toegestuurd krijgen, mail dit naar info@beeldendleren.nl. 

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.