OnderwerpTellend rekenen of in sprongen rekenen?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor leerkrachten

Hallo Guest,

Hij zit in groep acht en hij vindt het rekenen héél erg moeilijk!
Daarom komt hij bij mij voor een intakegesprek.
Als ik hem vraag wat hij graag wil leren, zucht hij diep.

Na enig nadenken zegt hij: 'Alles'.

Ik observeer hem als hij gaat rekenen. 
Ik zie zo op het oog niet dat hij op zijn vingers telt.
Hij rekent wel héél langzaam.
Als we later in gesprek gaan, vertelt hij hoe hij in gedachten vrijwel elke plus- en minsom tellend uitrekent.

Aha, dat kost véél tijd!

  

In mijn vorige blog vertelde ik je over de drie kenmerken die ik vaak bij rekenzwakke kinderen zie.
Eén van die drie kenmerken is dat ze tellend rekenen. 

Tellend rekenen leren kinderen in groep (1, 2 en)3 als ze hoeveelheden leren tellen.
Ook tijdens de handelende fase van het optellen en aftrekken, tellen kinderen blokjes, kralen, fiches er één voor één bij of er af.

Dan komt er een moment dat kinderen leren dat optellen en aftrekken niet meer tellend gaat, maar met sprongen. 

"Ik heb vier knikkers en ik doe er in één sprong - of in één handeling - drie knikkers bij, hoeveel knikkers heb ik dan?"

In sprongen rekenen is voor sommige kinderen lastig. De verleiding om toch te blijven tellen is groot.

                                       

              3                   +                        4                    =                       7
            

Met het rekenrekje wordt het met sprongen rekenen inzichtelijker.

                               

Als sommige kinderen de rekenhandeling niet meer handelend mogen uitvoeren zie je vaak dat ze, zoals de jongen uit het begin van mijn blog, (stiekem) toch blijven tellen.  

Om kinderen ook in de volgende fases van het rekenproces (zie e-book over hoofdrekenen tot 20 en 100) met sprongen te leren rekenen, zet ik mijn favoriete eierdoos in.  


Ik start met het leren van getalbeelden.

We spreken af hoe elk getal er in de eierdoos uitziet, ook de lege plekken. Dit oefenen we net zolang tot een leerling alle getalbeelden kent.                                                                    


Als het de getalbeelden kent, oefenen we het optellen in sprongen.  

Eerst handelend, ondersteund met woorden: "Je hebt vier eieren, doe er nu in één sprong drie eieren bij; één ei boven de vier, twee eieren ernaast". Het antwoord hoeft de leerling niet meer te tellen, het herkent immers in één oogopslag het beeld van één volle rij van vijf eieren en twee ernaast als 'zeven'. 

                                              

 

Dan vanaf een afbeelding: "Kijk er met je ogen in één sprong drie eieren bij".

                                            

 

Dan in gedachten: "Denk aan vier, doe er in gedachten, in één sprong, drie eieren bij".
                                         

In sprongen leren rekenen gaat niet vanzelf. Elke fase vraagt oefening.
De jongen uit groep acht was in ieder geval verrast hoe snel hij leerde rekenen nu hij de getalbeelden in zijn hoofd had en niet meer hoefde te tellen.

Maar wat nu als mijn leerling niet had kunnen splitsen, dan had ik hem ook niet in sprongen kunnen leren rekenen. Hierover meer in mijn volgende blog.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wil je reageren? Beantwoord deze blog of stuur me een mailtje: info@beeldendleren.nl.  

Wil je praktische  handvatten hoe je (rekenzwakke) leerlingen rijgend met sprongen leert optellen en aftrekken tot 20 en 100?

In het voorjaar van 2016 (april/mei) en in het najaar van 2016 (oktober / november) organiseer ik weer een workshop 'Hoofdrekenen, een eitje'.   

Wil je je meteen al aanmelden, heb je een vraag óf wil je de folder toegestuurd krijgen, mail dit naar info@beeldendleren.nl. 

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.