OnderwerpDrie kenmerken bij rekenzwakke kinderen die consequent splitsend blijven rekenen
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor leerkrachten

Hallo Guest,

Ze zit in
groep 7 en rekent een aantal plus-en minsommen tot 10.000 uit. Het zijn sommen die ze uit haar hoofd moet kunnen uitrekenen, zoals dat ook gevraagd wordt in één van de onderdelen van de Cito Rekenen-Wiskunde.

Ze is heel geconcentreerd bezig, ze praat zachtjes in zichzelf, vooral als ze haar vingers gebruikt bij het optellen en aftrekken.

Als ze klaar is, vraag ik haar hoe ze de sommen heeft uitgerekend, welke strategieën ze heeft gebruikt.

Het blijkt dat ze alle sommen splitsend uitrekent. Bij het splitsend rekenen hoefde ze alleen maar eenvoudige sommetjes tot 10, 20 en 100 uit te rekenen. Sommige antwoorden weet ze (tot 10), de meeste antwoorden rekent ze tellend uit op haar vingers of stilletjes in gedachten.

  
In mijn voorlaatste blog voor de zomervakantie, vertelde ik je ook over het splitsend rekenen. 
Ik zie dit vaak bij leerlingen die een rekentraining bij mij willen volgen.  
Ik vertelde ik je toen dat rijgend optellen en aftrekken veel voordelen heeft voor rekenzwakke leerlingen. Nog even de voordelen op een rijtje:

  • Rekenen is geen truc meer, maar leidt tot een beter inzicht in ons rekensysteem.
  • Het optellen en aftrekken is eenduidig. Sommen met en zonder overschrijding kunnen op dezelfde manier uitgerekend worden. Zo wordt het geheugen minder belast.
  • Kun je rijgend optellen en aftrekken tot 20 en 100, dan is optellen en aftrekken tot 1000 en verder vaak zó geleerd. Het systeem blijft immers steeds hetzelfde.
  • Uit onderzoeken blijkt dat kinderen die rijgend rekenen minder fouten maken (Groenestijn, Borghouts & Janssen, 2011; PPON 40, 2005). 

In groep vier en vijf leren alle kinderen rijgend rekenen, o.a. met de getallenlijn:
                                         

Toch zijn er (veel rekenzwakke) leerlingen die het rijgend rekenen overboord gooien en alleen nog maar splitsend gaan rekenen. Omdat het splitsend rekenen zo gemakkelijk lijkt?

Mijn leerlinge uit groep 7 maakte overigens de meeste fouten in de minsommen met een tiental- of honderdtal overschrijding. Dan lukt het splitsend rekenen namelijk niet meer. De overige sommen waren veelal goed, alhoewel het rekenen haar zichtbaar, door het tellend rekenen, veel moeite en tijd kostte. 

Ik werk in mijn praktijk al meer dan 10 jaar met rekenzwakke leerlingen en ben altijd op zoek naar de oorzaken van hun rekenproblemen. Als ik de bron van het probleem te pakken heb, kan ik ook gerichter werken aan blijvende oplossingen. Bij jonge, maar ook oudere rekenzwakke leerlingen die consequent splitsend blijven rekenen zie ik vaak het volgende:  

                                                     

  1. Ze tellen (verder of terug) op hun vingers (of op de plafondtegels, de tekeningen voor het raam etc.) of in gedachten;               
  2. Ze hebben geen (goed) beeld bij de waarde van getallen;

  3. De splitsingen zijn NIET (allemaal) gememoriseerd.  

 

Omdat ik al een poosje niet meer geblogd heb (vanwege het overlijden van mijn moeder en een blessure aan mijn pink), wilde ik in al mijn enthousiasme deze drie kenmerken in één blog beschrijven. Dit bleek gekkenwerk. Op een ellenlange blog zit niemand te wachten. Daarom zal ik je in de komende blogs beschrijven hoe de bovenstaande kenmerken voorwaarden zijn om goed te kunnen rijgend rekenen én hoe ik dit mijn leerlingen leerde.   

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je reageren? Beantwoord deze blog of stuur me een mailtje: 
info@beeldendleren.nl.  

Wil je praktische  handvatten hoe je (rekenzwakke) leerlingen rijgend leert optellen tot 20 en 100?

In het voorjaar van 2016 (april/mei) en in het najaar van 2016 (oktober / november) organiseer ik weer een workshop 'Hoofdrekenen, een eitje'.   

Wil je je meteen al aanmelden, heb je een vraag óf wil je de folder toegestuurd krijgen, mail dit naar info@beeldendleren.nl. 

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.