OnderwerpSplitsend of rijgend leren rekenen?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor leerkrachten

Hallo Guest,

Ze vindt het rekenen moeilijk, vertelt ze.

Als ik haar vraag wat ze precies moeilijk vindt, kijkt ze zwijgend voor zich uit. Tenslotte haalt ze haar schouders op. 'Alles', zegt ze.
 
Omdat het rekendomein Getallen en Bewerkingen de basis is van het rekenonderwijs, en daar ook vaak de rekenproblemen ontstaan, maakt ze voor mij een aantal sommen tot 1000 en 10.000.

Als ze klaar is, gaan we in gesprek.
Hoe kwam je tot je antwoord?    

Ze kan haar oplossingswijze duidelijk verwoorden. 

Alle plussommen rekent ze splitsend uit.

Een som als 265 + 380 gaat dan als volgt:

2 + 3 = 5
6 + 8 = 14
5 + 0 = 5

'Wat moest ik nu ook alweer met die 14 doen?', vraagt ze zich hardop af. Ze schudt haar hoofd en telt dan enigszins onzeker alles bij elkaar op: 5 + 14 = 19 en dan nog een '5' erachter. Het antwoord is dus 195.

'Ik vind het moeilijk hoor', zucht ze. 

Alle sommen zonder overschrijding maakt ze overigens zonder fouten. 

  


Dat is niet zo vreemd. Als ze deze sommen splitsend uitrekent, hoeft ze bij elk tussenstapje nog maar tot tien te rekenen. Daar kan ze zelfs nog stiekem
haar vingers bij gebruiken: 


452 + 236 =       Het antwoord is dan natuurlijk 688. 

Alle minsommen rekent ze ook splitsend uit.


ALLE minsommen?
Ja, alle minsommen! 

Dat ging bij een som als 81 - 25 als volgt: Als antwoord noteert ze: 64      

Het verbaasde me na afloop niet dat ze veel sommen fout had en dat ze weinig inzicht had in de waarde van de getallen. 

Hoogste tijd dus om samen aan de slag te gaan.

Ik schreef een plan uit en één van de doelen die ik hierin vermeldde was dat ik haar rijgend wilde leren optellen en aftrekken. Het eerste getal moet 'heel' blijven, het tweede getal wordt gesplitst.

Rijgend rekenen is voor rekenzwakke leerlingen best wel even wennen.
Ze kunnen zich niet langer meer 'verschuilen' tot het optellen en aftrekken tot 10 of 20.
Er moet met grote getallen gerekend worden:

652 - 270 =
                 1. 652 - 200 = 452 én daarna
                 2. 452 - 70 = 382

Rijgend rekenen lijkt lastiger om te leren, maar heeft voor rekenzwakke leerlingen wel voordelen:

  • Rekenen is geen truc meer, maar leidt tot een beter inzicht in ons rekensysteem.
  • Het optellen en aftrekken is eenduidig. Sommen met en zonder overschrijding kunnen op dezelfde manier uitgerekend worden. Zo wordt het geheugen minder belast.
  • Kun je rijgend optellen en aftrekken tot 20 en 100, dan is optellen en aftrekken tot 1000 en verder vaak zó geleerd. Het systeem blijft immers steeds hetzelfde.
  • Uit onderzoeken blijkt dat kinderen die rijgend rekenen minder fouten maken (Groenestijn, Borghouts & Janssen, 2011; PPON 40, 2005).

Voor we van start kunnen met de rekentraining, schuilt er nog een addertje onder het gras. Want waarom is het de leerkrachten uit de middenbouw niet gelukt om haar rijgend te leren rekenen? Of waarom ging ze op een 'eigen systeem' over?   
 



Daarover meer in mijn volgende blog.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wil je reageren? Stuur me een mailtje: info@beeldendleren.nl.  

Wil je praktische  handvatten hoe je (rekenzwakke) leerlingen rijgend leert optellen tot 20 en 100?

In het voorjaar van 2015 (april/mei) en in het najaar van 2015 (oktober / november) organiseer ik weer een workshop 'Hoofdrekenen, een eitje'.   

Wil je je meteen al aanmelden, heb je een vraag óf wil je de folder toegestuurd krijgen, mail dit naar info@beeldendleren.nl. 

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.