OnderwerpLezen als een sneltrein of lezen als een boemeltje?
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor leerkrachten

Hallo Guest,

Sinds dyslexie wordt vergoed door de ziektekostenverzekering, begeleid ik veel kinderen met rekenproblemen.

Scholen sturen ouders met lees- en spellingzwakke kinderen vooral door naar grote bureaus zoals OCRN en Cedin.

Toch melden zich elk jaar wel een aantal kinderen die een hekel aan lezen hebben.

Kinderen die het gewenste leesniveau niet halen, ondanks het vele oefenen.

Kinderen die hun zelfvertrouwen in het lezen zijn kwijt geraakt. 

  

Ik vind leesproblemen ontrafelen een uitdaging, maar ook ingewikkeld.

De ene leerling blijft te lang spellend lezen, een andere leerling leest te slordig, soms is er te weinig woordherkenning, er zijn leerlingen die teveel woorden overslaan, terwijl andere leerlingen weer woorden lezen die er niet staan, de ene leerling leest te traag, de ander juist te gehaast.  

Een eenduidige aanpak die ALTIJD werkt, is er in mijn ogen niet.

Leesproblemen aanpakken is maatwerk.

De leerlingen die op dit moment een leestraining bij mij volgen, zitten in verschillende jaargroepen. Hun leesniveaus verschillen behoorlijk van elkaar, evenals hun hulpvragen. En toch is er een overeenkomst:

Ze lezen allemaal over de leestekens heen.

Als ze lezen (en niet stilvallen, hakkelen of struikelen), roetsjen ze over de tekst heen, alsof ze de intercity naar Amsterdam willen halen.

Wat is dat toch, dat kinderen denken dat goed kunnen lezen gelijk staat aan SNEL lezen?
Aan gehaast lezen?

Hardop lezen is toch hetzelfde als voorlezen!
En als je voorleest is er altijd een luisteraar!

Afgelopen week werden er, zoals elk jaar, verhalen voorgelezen op de kerstmarkt in onze stad. 
Hoe heerlijk is het om te luisteren naar iemand die als een 'boemeltje' steeds even stopt bij de punten en komma's, zodat ik als luisteraar de tijd krijg om een 'plaatje' bij de zin te maken.

En wat is het prettig als iemand niet over de woorden heen dendert, maar variatie aanbrengt in het tempo.
Soms gaat het wat sneller, dan weer wat langzamer...

Eén van de eerste dingen die ik mijn leerlingen dan ook leer, is dat je punten en komma's niet alleen met je ogen leest, maar dat je punten en komma's vooral moet DOEN! 
Ik wil de punten (en uitroeptekens/vraagteken) en komma's 'horen' als ze mij voorlezen.

Pas dan kan ik hun verhalen begrijpen.                                                  

Mijn leerlingen zijn altijd verbaasd als ze rekening met mij als luisteraar moeten houden.
Tot dat moment zagen ze mij alleen als een leraar, als iemand die op fouten let, iemand die verbetert, iemand die helpt, iemand die...

Mijn leerlingen krijgen vervolgens de opdracht om thuis te oefenen met voorlezen aan andere luisteraars.
Voorlezen in verschillende soorten tempo.
En na te gaan welk tempo hun luisteraar het fijnst vindt?

In het begin van een leestraining op leestekens oefenen, levert al heel snel iets op!    

RUST!

Voor mij als luisteraar, en nog veel belangrijker, vooral ook voor de lezer zelf.

                                                                                                               

En als er rust in het lezen is aangebracht, kunnen we pas echt gaan werken aan de leesproblemen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook leerlingen die veel te gehaast lezen?
Leer ze de leestekens 'lezen'.
  

Heb je (andere) vragen over lezen, spellen of rekenen?   

Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie.  

Ik wens je nog veel succes toe met de laatste loodjes voor de kerstvakantie en voor daarna: hele fijne, gezellige feestdagen en een gelukkig 2015!!

Tot volgend jaar, tot de volgende blog.  

Met beeldende groet, 

Ilse Schreuder

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.