OnderwerpEen goede analyse is de helft van de oplossing
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor leerkrachten

Hallo Guest, 

Ik zat met een ouder om tafel.
Ze liet me de rapporten van haar dochter zien.

'Mijn dochter is geen held met rekenen, zoals je ziet. Ze vindt het rekenen best moeilijk'.

Ik bekeek de cijfers van de afgelopen jaren voor rekenen. Ieder half jaar stak de onvoldoende voor Cito Rekenen-Wiskunde scherp af tussen de verder redelijk goede cijfers. 

'Kun je haar niet helpen met het leren lezen en uitrekenen van verhaaltjessommen?'   

Ik besloot haar toets Rekenen-Wiskunde eens goed te bestuderen om te achterhalen waar het probleem precies zat.

  

De categorieënanalyse van de Cito vertelde me het volgende:

  • Getallen en getalrelaties: -22%
  • Hoofdrekenen: - 15%
  • Bewerkingen met uitrekenpapier: -3%
  • Meten: 0
  • Tijd en geld: +26%
  • Verhoudingen, breuken en procenten: +10%

Haar rekenproblemen spitsten zich dus toe op het gebied van het rekendomein Getallen en Bewerkingen.

Toen ik de opgaven van de categorieën Getallen en Bewerkingen en haar antwoorden naast elkaar legde, viel me op dat ze prima in staat was om de juiste bewerking uit de context te filteren. De verhaalsom lezen leek dus niet het probleem.  
Het ging mis bij het uitrekenen van de 'kale' bewerking.
Ook viel het me op dat ze fouten maakte in het schattend rekenen en in het uitrekenen van langere getalreeksen.

Na nog een aantal observaties en testen wist ik wat ik haar moest gaan leren: de hoofdrekenstrategieën.

Strategie 1: Precies uitrekenen    

De bewerkingen precies uitrekenen kostte deze leerling veel moeite. Bovendien gebruikte ze niet effectieve strategieën. Ik besloot haar rijgend te leren rekenen, in denkstappen. 

Strategie 2: Ongeveer rekenen     

In sommige verhaaltjessommen wordt het woordje 'ongeveer' gebruikt. Zag ze dat woordje wel staan? Wist ze dan ook wel wat ze moest doen? Ik wilde haar leren zich te focussen op dit woordje. Want ongeveer betekent schatten: dus alle getallen afronden op een rond getal. En een rond getal is een getal wat eindigt op één of meerdere nullen.   

Strategie 3: Handig uitrekenen     

Soms staan er veel gegevens, veel getallen in een verhaaltje. In het gedeelte van de toets waar geen gebruik mag worden gemaakt van uitrekenpapier is het dan opletten geblazen: Kun je al die getallen op een handige manier uitrekenen door gebruik te maken van getalrelaties? Ik moest haar leren op zoek te gaan naar die getalrelaties, de volgorde van de som te veranderen en de som vervolgens precies uit te rekenen.  

Strategie 4: Cijferend uitrekenen  

Als in het gedeelte van de toets gebruik mag worden gemaakt van uitrekenpapier, kunnen moeilijkere bewerkingen onder elkaar worden gezet. 

En zo gingen we aan de slag:

  • In de geïsoleerde oefenfase leerde ik haar eerst elke strategie afzonderlijk.
  • In de geïntegreerde oefenfase liet ik haar de vier strategieën toepassen in verschillende soorten kale bewerkingen. 
  • In de transferfase leerde ik haar tot slot de hoofdrekenstrategieën toepassen in contextsommen. 

Gaandeweg kreeg ze weer grip op het hoofdrekenen. Superfijn om te zien!

Waarmee natuurlijk ook weer duidelijk is geworden dat een goede analyse de helft van de oplossing is!  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je leren hoe je net als ik, kinderen leert hoofdrekenen?  

Volg samen met (een deel van) je team, mijn workshop 'Hoofdrekenen, een eitje'.  

Tot de volgende blog.  
  

Met beeldende groet,   

Ilse Schreuder   

P.S. Heb je iets aan deze blog gehad? Je mag altijd reageren. Zou je het leuk vinden als ik eens over een onderwerp van jouw keuze schrijf? Laat het me weten via een mail naar info@beeldendleren.nl

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.