OnderwerpChaos in haar hoofd door te veel verschillende rekenstrategieën
 
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Blog voor leerkrachten

Hallo Guest,

Ze heeft al veel geoefend als ze bij me aanklopt voor hulp.
Haar ouders hebben zelfs rekensoftware gekocht, zodat ze thuis ook kan rekenen.

Zelfs in de vakanties wordt er geoefend.
Anders is ze haar rekenkennis zo weer vergeten.

Maar dit kan toch zo niet langer?
Moet ze haar hele leven blijven oefenen op het hoofdrekenen en de tafels, vragen de ouders zich af? 

  

Tijdens het intakegesprek zit ze tegenover me.
Ze is een rustig meisje en als we elkaar wat beter hebben leren kennen, laat ze me zien hoe ze rekent.
Al snel wordt me duidelijk dat ze een achterstand heeft van 16 leermaanden op het hoofdrekenen, ondanks het feit dat ze alle antwoorden goed had.

Werk aan de winkel dus.

Want vlot kunnen hoofdrekenen is de basis van het hele rekenonderwijs.

Kale cijfers zeggen veel, maar niet alles.

De observatie en het rekengesprek maken me duidelijk waar de schoen (ook) wringt:

Hoe rustig ze ook oogt, het is chaos in haar hoofd.                                                               
Veel kinderen die een rekentraining bij me volgen hebben last van 'lege beelden'. 

Dat betekent zoiets als: het is alles of niks.
Je weet het antwoord, of je weet het antwoord niet.

En als je het antwoord niet weet?

Tja.. dan ga je gokken, raden, trucjes gebruiken, op je vingers rekenen, of de plafondplaten tellen...

Dit meisje had geen last van lege beelden.
Ze gebruikte vooral een veelheid aan strategieën om het rekenen de baas te blijven:

  • Optellen tot 10: Geautomatiseerd, joepie!
  • Aftrekken tot 10: Na lang wachten komt er toch nog een antwoord.
  • Optellen en aftrekken tot 20, zonder tientaldoorbreking: splitsend rekenen
  • Optellen tot 20 met tientaldoorbreking: op de vingers verder tellen + omdraaiingen
  • Aftrekken tot 20 met tientaldoorbreking: op de vingers het verschil uitrekenen
  • Optellen tot 100: splitsend rekenen
  • Aftrekken tot 100: met vingers het verschil uitrekenen
  • Optellen tot 1000: splitsend rekenen
  • Aftrekken tot 1000: splitsend rekenen, met tekorten.

Ben je een rekensterke leerling, dan kost het je hoogstwaarschijnlijk geen enkele moeite om al die verschillende strategieën op het juiste moment toe te passen.

Maar deze leerling was veel tijd kwijt om steeds te bedenken HOE ze de som moest uitrekenen.
Niet gek dus dat het dat het rekenen haar heel veel tijd en denkkracht kostte.
Bovendien gebruikte ze strategieën die niet allemaal even effectief waren.

Werk aan de winkel dus.  

De eerste opdracht was om orde in de chaos te scheppen.
We kozen voor één oplossingsstrategie: 
de RIJGENDE strategie, voor elke som, plus én min.

Bovendien kreeg ze de opdracht om bij het eerste getal te beginnen, ALTIJD!
Vanaf nu dus geen omdraaiingen meer.
Ook niet als het uitrekenen van lastige sommen dan veel gemakkelijker kan, zoals 3 + 9...

Sommen als 43 + 9 draai je tenslotte ook niet meer om als je rijgend rekent.

En zo ontstond er gaandeweg RUST in haar hoofd.

Natuurlijk gebeuren er bij mij in de praktijk geen wonderen.
Het is hard werken om oude oplossingen overboord te gooien.

Maar uiteindelijk levert het ook iets op.
Het inzicht dat veel soorten bewerkingen op elkaar lijken én het inzicht:

'Eigenlijk is rekenen helemaal niet zo moeilijk!'

                                      

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil jij  ervaren hoe je kinderen leert om lege beelden te vullen? 
Dat kan in mijn informatieve en creatieve workshop over taaldenken en beelddenken.    

Of wil je leren hoe je net als ik, kinderen leert hoofdrekenen?
Dat kan in mijn workshop 'Hoofdrekenen, een eitje'.  

In mijn volgende blog vertel ik je hoe we tijdens het rekenen ook nog aan ontspanning gingen werken.  
Stress en paniek speelden namelijk ook een rol bij haar rekenproblemen.

Tot de volgende blog.

Met beeldende groet,

Ilse Schreuder 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.