OnderwerpHoe jouw instructie meer betekenis krijgt
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Hallo Guest,
 

In mijn vorige blog vertelde ik je over het lege-beelden-fenomeen wat natuurlijk niets anders is dan: 'Ik snap het niet, ik kan het niet onthouden, ik weet niet waar je het over hebt'?

Hoeveel is bijvoorbeeld 6 x 4?

Help, een leeg beeld!

Wat nu?

Je kunt natuurlijk als leerkracht opnieuw gaan uitleggen, herhalen, oefenen en nog weer eens uitleggen.....

Misschien heeft dat effect en zijn er geen lege beelden meer.

Maar sommige kinderen blijven moeite houden met het onthouden van de tafels, de spellingregels, kale sommen, procenten.... hoeveel je ook uitlegt, herhaalt en oefent. Toch? 

En wat doe je dan? 

  

In deze blog wil ik je vertellen waardoor ik geïnspireerd werd om anders naar mijn eigen uitleg en aanpak te kijken. Misschien vind je het wel erg simpel, maar voor mij heeft het 't verschil gemaakt tussen lege beelden en betekenisvolle beelden! Het verschil tussen 'ik weet het niet!' en 'ik weet het wel'!

In mijn opleiding over taaldenken en beelddenken leerde ik dat woorden uit drie delen bestaan:

  1. de klank 
  2. de symbolen
  3. de betekenis

1. De klank van woorden betekent natuurlijk wat je zegt, het zijn de klanken die uit je mond rollen. En bij ons leerkrachten rollen er dagelijks héél veel uit onze monden, toch?! Dat is ons vak; uitleggen, uitleggen, uitleggen!

2. De symbolen van woorden zijn de letters die je kunt lezen en opschrijven. Ook dat is iets wat je als leerkracht dagelijks veel en vaak doet. De uitleg die we met onze mond doen, ondersteunen we met symbolen, geschreven woorden dus, op het (digi)bord.

Tot zover is er nog weinig nieuws onder de zon.

3. Maar nu de betekenis van woorden:
Elk woord wat uit je mond komt rollen, elk woord wat je uitleg en wat je al dan niet ondersteunt met 'geschreven woorden' heeft ook een betekenis.
Elk woord betekent iets. ALTIJD! 

De betekenis van een woord kun je op twee manieren 'vangen':

1. Met woorden en/of 
2. Met beeld

Ik zal je een voorbeeld geven, om het wat duidelijker te maken.

Stel je gebruikt in je uitleg het woord 'postbode'. Of een leerling leest in zijn boek over 'postbode'.
Het woord postbode bestaat, zoals alle woorden,uit drie delen:

Kinderen die last hebben van lege beelden, hebben een leeg beeld als de betekenis 'met beeld' ontbreekt.

Misschien ben jezelf van mening dat je de betekenis van postbode heel goed hebt uitgelegd. Maar dit was alleen nog maar een betekenis met woorden. De leerlingen met 'lege beelden' moeten zich nu nog van jouw uitleg een adequaat beeld vormen. Bij een woord als 'postbode' lukt dat, afhankelijk van de leeftijd, wellicht nog gemakkelijk.  

Hoe abstracter de leerstof, hoe noodzakelijker het is dat jouw en mijn uitleg altijd uit drie delen bestaat. En ik realiseer me dan ook dat ik voor de leerling die bij voorkeur in beelden denkt, de betekenis in een zodanig 'plaatje' moet 'vangen' dat hij of zij dit beeld kan onthouden en er mee kan denken. Een grappige illustratie is dan natuurlijk niet voldoende, soms leiden 'illustraties' juist heel erg af. 

Ik stel mezelf sinds die training, alweer jaren geleden, altijd drie vragen.
Bestaat mijn leerstof, mijn uitleg uit:

- klanken?
- geschreven woorden (symbolen)?
- een betekenis met klanken en een betekenis met beeld?

Oh ja, ook getallen en sommen bestaan altijd uit drie delen. Maar dat zal je niet verbazen.

En tja.. de kunst van dit alles is een zodanig beeld te bedenken dat een leerling in staat is in gedachten tot een antwoord kan komen. Anders is het 'beeld' nutteloos.

Denk maar eens aan een beeld van het getal 7!?
Welk beeld vind jij dan sterker?
Met welk beeld zou je in staat zijn om een som uit te rekenen zoals: 7 + 6?

                        

Heb jij ook kinderen met 'lege beelden' in je klas? Voel je vrij om te reageren waar jij tegenaan loopt? Wellicht kan ik er in een volgende blog over schrijven.

Wil jij zelf ervaren hoe je een correct mentaal beeld kunt maken van abstractere leerstof, dan kun je me altijd uitnodigen bij jou op school voor een informatieve en creatieve workshop over taaldenken en beelddenken.    

In mijn volgende blog wil ik je vertellen hoe ik mijn best deed om goede beelden te bedenken en hoe dat er uiteindelijk in het hoofd van leerlingen uitzag! 

Tot de volgende blog.

Met beeldende groet,

Ilse Schreuder 

 

 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.