OnderwerpHelp, ik heb geen 'beeld'!
Is deze blog niet goed leesbaar? Lees de blog dan hier op onze website.
 
 

Hallo Guest,

‘Help, ik heb een leeg beeld!’

In mijn vorige blog vertelde ik je hoe ik erachter kwam dat ieder van ons gezin op een andere manier denkt. Het lijkt misschien wat simpel: praten over hoe je een boom ziet, maar voor mij was dan toentertijd echt een eyeopener.

Ik weet inmiddels dat denken uniek is en dat het belangrijk is ‘plaatjes’ uit te vragen. Ook bij de leerlingen uit mijn klas en zeker bij de leerlingen in mijn praktijk. Een ‘plaatje’ uitvragen is iets anders dan alleen maar ‘antwoord geven’. Ik wil weten wat het kind ‘ziet’, waar het aan ‘denkt’ en heel belangrijk: ‘of de leerling überhaupt wel een ‘plaatje’ heeft.

Over dat laatste wil ik het in deze blog hebben; Het ‘lege-beelden-fenomeen’. Een fenomeen waar kinderen behoorlijk last van kunnen hebben, maar dat zal je vast niet verbazen.

Ik zal je wat voorbeelden geven van het ‘lege-beelden-fenomeen’.

 

 

  

 

Een jongen kwam bij mij in de praktijk, hij had heel veel moeite met het vak rekenen en we besloten om weer helemaal opnieuw te beginnen, bij de leerstof van groep 3. Toen we het leerstofonderdeel splitsen behandelden, vroeg ik hem waar hij bij het woordje ‘splitsen’ aan dacht. De jongen keek me wazig aan. ‘Ik zie niks’, antwoordde hij tenslotte.

Ik vroeg aan een meisje wat ik met spelling hielp, waar ze aan dacht bij het woordje ‘klinker’. Ze keek me wat lacherig aan. ‘mijn eigen juf heeft het ook steeds over klinkers en dat andere woord, hoe heet het ook alweer?’ Ze dacht een poosje na, maar er kwam geen beeld.

Een andere jongen vroeg ik wat voor plaatje hij had bij ‘klankgroep’ en ook bij hem bleef zijn ‘plaatje’ leeg.

Laatst vroeg ik aan een meisje of ze me hardop de stapjes kon vertellen hoe je een som als 27 + 30 moet uitrekenen. Ze kwam er niet uit. Daarom legde ik het haar uit. Terwijl ik naar haar keek, zag ik het al: ‘lege beelden’. Mijn uitleg, mijn woorden kwamen totaal niet binnen.

En dat is precies wat mij vaak gebeurde en nog steeds overkomt: 'ik leg iets met woorden uit en onmiddellijk zie ik aan de blik van de leerling dat mijn woorden niet ‘landen’. Er ontstaat geen beeld, geen plaatje: 'het lege-beelden-fenomeen’. Op zo’n moment weet ik maar één oplossing: Ilse, stop met uitleggen, treedt niet in herhaling. Je moet het anders aanpakken.

Het lege-beelden-fenomeen is uiteindelijk niets anders dan ‘ik snap het niet, ik begrijp je niet, ik kan je niet volgen’. Het is niet echt iets nieuws onder de zon, het overkomt ons als leerkracht of begeleiders zeer regelmatig. mij in ieder geval wel. Maar kinderen die meer in beelden denken moeten bij alles wat je hen uitlegt wel een mentaal beeld maken. Ze onthouden jouw uitleg immers niet met de klanken van woorden in gedachten. Als er een leeg beeld is, is er niks. Dan is het ook niet verwonderlijk dat een leerling iets niet kan, of iets niet kan onthouden.

Een mentaal beeld maken gaat alleen als leerlingen daadwerkelijk begrijpen wat je bedoelt, zich een voorstelling kunnen maken van wat je uitlegt of zegt. Een voorstelling maken is eenvoudig als je het over dingen hebt waar je je gemakkelijk een beeld van kunt vormen, zoals over ridders en kastelen. Het wordt voor sommige kinderen lastiger om je iets voor te stellen als je met woorden uitleg geeft over splitsingen, klinkers en medeklinkers, procedures met rekenen, klankgroepen, over abstracte leerstof dus…

Ik vind het mijn taak en mijn verantwoordelijkheid als leerkracht en remedial teacher om kinderen de lege beelden te besparen, om ze dus een correct mentaal beeld te kunnen laten maken van de leerstof.  

Wil jij zelf ervaren hoe je een correct mentaal beeld kunt maken van abstractere leerstof, dan kun je me altijd uitnodigen bij jou op school voor een informatieve en creatieve workshop over taaldenken en beelddenken.   

In mijn volgende blog wil ik je iets vertellen over ‘uitleggen’, iets wat we als leerkrachten veel doen, dat is immers ons vak. Maar soms gebeuren er wonderlijke dingen in het hoofd van een leerling na jouw fantastische uitleg, tenminste…, mij overkomt het regelmatig, maar daarover dus de volgende keer meer. Tot de volgende blog.

Met Beeldende groet,

Ilse Schreuder

 

 
 
 
BeeldenD LereN - Mockamawei 7, 9121 CB Aalzum, Telefoon: 0519-220315 Email: info@beeldendleren.nl
Voeg info@beeldendleren.nl toe aan jouw contactpersonen om mijn blog te blijven ontvangen.
Geen belangstelling meer voor mijn blog? Schrijf je dan hier uit.