Blog voor ouders Hallo, 'Ik vind de breuken zo lastig! Kun jij me hierbij helpen?' Hij zit eind groep zes als hij bij mij op intakegesprek komt. Een vrolijke jongen voor wie het rekenen al jarenlang een struikelblok is. Met zijn heldere kijkers, kijkt hij me verwachtingsvol aan. 'Tuurlijk kan ik je helpen!' Hij lacht opgelucht. "Maar voor ik je kan helpen, moet ik eerst nog wel een paar dingen van je weten, oké?' |
![]() |
Ik geef hem het eerste werkblad waarop een aantal breukensommen staan. Als ik hem het tweede werkblad geef, kijkt hij me verbaasd aan. 'Dat klopt', vertel ik hem. Hij kijkt bedrukt naar het werkblad. 'Kun je deze sommen wel maken?', vraag ik. Hij gaat enthousiast aan het werk. 'Makkie', roept hij blij. 'In elke groep leer je verschillende rekenonderwerpen zoals optellen, aftrekken, keer, delen, meten, sommen met geld, sommen met tijd en in de bovenbouw komen daar de breuken bij, de procenten, de kommagetallen,....' Elk nieuw rekenonderwerp, zoals breuken, heeft zijn eigen treetje op een rekentrap en is het vervolg op iets wat je eerder leerde. Er zijn verschillende rekentrappen en er is dus ook een breukentrap. Maar als je de lagere treetjes van de breukentrap nog niet goed beheerst, dan kan je de stap naar het hogere treetje - de breuken - vaak minder gemakkelijk maken. Daarom ben ik samen met jou terug gaan kijken op de breukentrap. Welke treetjes kun je wel, welke nog niet?
Hij staart even somber voor zich uit. 'Ik vond sommige sommen nog wel lastig. Kun je me dan nog wel helpen?' Hij steekt zijn duim omhoog en kijkt me lachend aan. Wil je reageren? Of heb je vragen en zou je met me willen overleggen over je zoon, dochter of leerling? Je mag me altijd e-mailen / Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Met beeldende groet, Ilse Schreuder |