Blog voor ouders Hallo, Hij is een heel gedreven mannetje. Zijn juf, maar ook zijn moeder, vinden allebei dat elk kind de tafels moet kunnen dreunen! Moeiteloos... Ze hebben daarom thuis veel geoefend; in de auto, tijdens de afwas, op de fiets... Maar een paar weken later is hij de tafels alweer vergeten! Hoe kan dat? En wat nu? |
![]() |
Ik pak een pot met kleiballetjes en schrijf een keersom op het bord: 3 x 4 = Weet je wat deze getallen betekenen? Ik wijs naar de '3' en de '4'. Hij is nog niet klaar en gaat weer verder. 'Vier, vijf, zes, zeven..'. Hij legt de balletjes in een keurig rijtje. 'Acht, negen, tien, elf, twaalf'. Hij kijkt me glunderend aan.
Hij trekt zijn schouders op en kijkt ongemakkelijk. We gaan weer terug naar de keersom: drie groepjes van vier. 'Het cijfer 3 betekent drie groepjes, teken maar': 'Het cijfer 4 betekent vier balletjes in een groepje, of vier kinderen in een groepje, of vier knikkers in een groepje..... Dit betekent 3 x 4. Nu de betekenis van een keersom duidelijk is, kunnen we verder oefenen. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Heb jij ook een kind (of leerling) die de betekenis van de getallen in een keersom niet kent? Heb je vragen over het leren van de tafels of vraag je je af of ik jullie zoon of dochter kan helpen bij deze of andere leerproblemen? Je mag me altijd bellen of e-mailen voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek: 0519-220315 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Tot de volgende blog. Met beeldende groet, Ilse Schreuder
|